IMAGO Interculturalité et Didactique
Volume 23, Numéro 2, Pages 676-691
2024-12-25
الكاتب : رنيمة أحمد .
Big History, a new approach to study and interpret history, have emerged Since the 1980s. Group of researchers have tried to reviewed theories of the past events study, such as the cyclical and cultural theory of Ibn Khaldoun. (1406), Toynbee (1975), Hegel's dialectical theory (1830) and historical Materialism of Marx (1883). In addition to the French Annals School and other doctrines..., this "transgression", which took place with the leaders of the big History Project, sought to bring about a change in the subject, sources, times and Methods that of History as a scientific knowledge. The Big Bang was the beginning of history. In this new project, History includes natural history, Human history, Geography ecology and all other fields of science. ظهرت منذ ثمانينات القرن العشرين، بوادر مقاربة جديدة لتفسير التاريخ، سميت بمشروع التاريخ الكبير Big History Project حاول المتحمسون له تجاوز النظريات السابقة، كالنظرية الدورية والحضارية ابن خلدون (ت1406م) وتوينبي (ت 1975م) والنظرية الجدلية الفكرية لهيغل (ت 1830م) والمادية التاريخية مع ماركس (ت1883م)، بالإضافة إلى مدرسة الحوليات الفرنسية ومدارس أخرى...، فهذا "التجاوز" الذي حصل مع رواد مشروع التاريخ الكبير، كان يسعى إلى إحداث تغير على مستوى الموضوع والمصادر والأزمنة التي تميز المعرفة التاريخية. فإنّ أطروحة التاريخ الكبير تنطلق من الاعتقاد أنّ الانفجار العظيم كان بداية التاريخ، فالمعرفة التاريخية في هذا السياق تشمل التاريخ الطبيعي، وهي نتطلق من أن الكون نظام واحد وموحد، يشمل الفضاء بأجرامه والارض والحياة والبشر، وعلى العلماء والباحثين طلب المعرفة والادلة العلمية والتجريبية من أجل معرفة واستغلال ماضي أثر الحياة في الكون والعلاقات التي تربطها.
الكلمات المفتاحية: التاريخ، مشروع التاريخ الكبير، نظرية التطور، فلسفة التاريخ، تاريخ العلم، الكوسمولوجيا. ; History, Big History, Theory of Evolution, Philosophy of History, History of Science, Cosmology.
كاس عبد القادر
.
ناجي حسين
.
ص 442-465.
شافو رضوان
.
ص 271-288.