المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 7, Numéro 2, Pages 15-41
2024-12-27

دور حسابات منشآت خدمة حجاج الداخل على منصة إكس X في نشر التوعية لحجاج الداخل The Role Of The Accounts Of Domestic Pilgrims Service Institutions On The X Platform And Its Impact On Spreading Awareness To Domestic Pilgrims

الكاتب : عبدالله الزهراني طلال العتيبي .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة بشكل رئيس إلى التعرف على دور حسابات منشآت خدمة حجاج الداخل على منصة إكس X في نشر التوعية لحجاج الداخل ومعرفة المعوقات التي تواجههم عند استخدامهم لهذه الحسابات. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، والتي طبقت على عينة قوامها (313) حاج من مجتمع الدراسة والذي تمثل في حجاج الداخل عام 1444ه. وتوصلت الدراسة إلى أنَّ المحتوى التوعوي المنشور من قبل الحسابات الرسمية على منصة إكس X له دورٌ بارزٌ في إثراء تجربة الحجاج وزيادة وعيهم بمختلف الجوانب المتعلقة بالحج. واجه الحجاج بعض المعوقات عند استخدام الحسابات على المنصة، مثل صعوبة التواصل مع إدارة الحساب وضعف شبكة الإنترنت في بعض المناطق. وأوصى الباحثان بضرورة تحسين آليات التواصل مع إدارة الحسابات على منصة إكس X لضمان تقديم الدعم اللازم للحجاج في الوقت المناسب، والعمل على تنويع أنواع المحتوى المنشور على حسابات منشآت خدمة حجاج الداخل ليشمل الفيديوهات التعليمية والصور التوضيحية. الكلمات المفتاحية: توعية، حجاج الداخل، خدمة الحجاج، منصة اكس، منشآت خدمة حجاج الداخل Abstract: This study aimed to identify the role of the accounts of establishments serving national pilgrims on the X-platform in raising awareness among national pilgrims and to know the obstacles they face when using these accounts. The study relied on the descriptive analytical approach and used the questionnaire as an information collection tool, which was applied to a sample of (313) pilgrims from the study population, which represented the national pilgrims in 1444 AH. The study concluded that the awareness-raising content published by the official accounts on the X-platform plays an important role in enriching the pilgrims' experience and in raising their awareness of the various aspects related to the Hajj. They also indicated that pilgrims face certain obstacles when using accounts on the platform, such as the difficulty of communicating with the account management and the weakness of the Internet in certain areas. The researchers recommended improving the communication mechanisms with the management of X-platform accounts to ensure timely support for pilgrims and diversify the type of content posted on the pilgrim service facilities from the interior of

الكلمات المفتاحية

توعية ; حجاج الداخل ; خدمة الحجاج ; منصة إكس ; منات خدمة حجاج الداخل