التعليمية
Volume 14, Numéro 2, Pages 540-557
2024-12-27
الكاتب : مستورة عزيزي . لريك حورية .
الملخص: تحدد هوية النص الأدبي التعليمي للطور الثانوي ضمن الوحدات التعليمية انطلاقا من التجربة الشعرية الفردية للشاعر أو الجمعية للأمة ، وذلك بمقدار ما تحققه من أهداف وكفاءات تعليمية تساهم في بناء شخصية المتعلم وتشكل هويته الدينية والوطنية ضمن إطاره الثقافي والحضاري، فمن أهمها ما ارتبط بالنص الثوري الجزائري الذي ينفتح على مقومات وعناصر لغوية وجمالية تشد القارئ لمعرفة وتحديد علاقاته الدلالية الداخلية بواسطة المنهج السميائي، متخذين بذلك مدونة تعليمية للشاعر الجزائري صالح باوية و نصه الثوري"الإنسان الكبير"في كتاب اللغة العربية وآدابها للسنة الثالثة ثانوي أنموذجا وذلك بالاشتغال وفق آلية التشاكل والتباين التي تتعامل مع مكونات الخطاب وبنيات النص الشعري، فتثير ذائقة المتلقي بصفة عامة والمتعلم بصفة خاصة إذ تبني معارفه في علاقة تواصلية وظيفية بينه وبين لغة النص في سياقه التعلمي. Abstract: The identity of educational literary texts at the secondary level is defined within the educational units, based on the poet's individual experience or the collective experience of a nation This identity is shaped by the extent to which the text achieves its educational objectives and competencies, contributing to the learner's character development and shaping their religious and national identity within their cultural and civilizational framework. Among the most significant types of texts in this regard is the Algerian revolutionary text, which opens up to linguistic and aesthetic elements that captivate the reader by revealing and defining its internal semantic relationships through the semiotic approach. In this study, we focus on the educational text by the Algerian poet Saleh Bawia, particularly his revolutionary poem"The Great Man"as presented in the third-year high school Arabic language and literature textbook, The analysis employs the mechanisms of cohesionand contrast, which interact with the components of discourse and the structures of poetic text. This approach stimulates the reader's aesthetic appreciation in general and more specifically, the learner's engagement, as it builds functional communicative, knowledge between the learner and the language of the text in its educational context.
نص تعليمي ثوري ; سميائية ; تشاكل والتباين ; متعلم ; Revolutionary educational text ; Semiotics ; Isomorphism and contrast ; Learner
خيرة بن مستورة
.
ص 58-75.
بن فردية ضياء الدين
.
البار عبد القادر
.
ص 93-108.