مجلة الآداب والعلوم الإنسانية
Volume 17, Numéro 2, Pages 189-208
2024-12-19
الكاتب : زكور الصالح .
يسعى التعليم بوصفه ممارسة بيداغوجية إلى بناء فرد قادر على العيش في مجتمعه، مساهما ومتفاعلا مع مناحي الحياة بكل أبعادها الوجودية، مؤثرا ومتأثرا مع هذا الوجود، وبناء على ذلك فلا يقصِّر المشرِّع في البحث لإيجاد وسائط بيداغوجية مساعدة للإيضاح وتسهيل الفهم على المتعلمين لاكتساب المعارف والمهارات التي تؤهلهم إلى بلوغ الأهداف والغايات والمرامي المسطرة لبناء المستقبل الزّاهر للأمة، ومن أهم هذه الوسائط البيداغوجية الصورة التعليمية. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على "الصورة التعليمية في الكتاب المدرسي"، من خلال نماذج صور من كتاب تعليم اللغة الإنجلزية للسنة الأولى متوسط كعينة للدراسة تسمح لنا بالتعرُّف على المضامين المعرفية والرموز الأيقونية التي تم توظيفها لبلوغ الأهداف المسطرة للعملية التعليمية التعلمية. Abstract : Education is a pedagogical practice that seeks to build an individual capable of living a life in all its existential dimensions, which means dealing with this existence and influencing it. Accordingly, the legislator does not fail to use the research process to find helpful pedagogical tools to clarify and facilitate comprehensive understanding for learners so as to achieve the above mentioned goals and objectives. This intervention focuses on the topic of “the educational image/ pictures in the school Textbook,” as it has become an urgent and indispensable necessity in various areas of life in general. Our goal in the intervention is to define the implications of employing the educational image in the English language textbook for the first year of Middle school education, through analyzing different images as used in the textbook, so as to identify the educational contents and symbols that were employed to achieve the established goals of the educational-learning process.
الكلمات المفتاحية: الصورة - الصورة التعليمية، خطاب الصورة، الكتاب المدرسي، الصورة الأيقونة.
عزوز وردية
.
بوعناني سعاد آمنة
.
ص 421-434.
بلعزوي سليمة
.
ص 409-424.
برماتي فاطمة
.
ص 248-268.
عبدالله بوقصة
.
ص 201-208.