الممارسات اللّغويّة
Volume 15, Numéro 2, Pages 266-286
2024-12-15
الكاتب : مشاط سامية .
يعتبر التعلّم الذّاتي أهمّ أسّ لبناء اقتصاد معرفيّ مرتكز على استثمار رأس المال البشريّ، وتحويله إلى مجتمع معرفيّ يبحث عن المعلومة دون مرافقة، ومصدره في ذلك تكنولوجيا المعلومات الأكثر تطوّرا، فأضحى ارتباط التّعلّم الذّاتيّ بالتّعليم الإلكترونيّ واقعا لا يمكن تجاهله، بل أصبح إستراتجيّة للتّجديد في الممارسة التّعليميّة التّعلّميّة. وعليه فإنّ المداخلة تهدف إلى تقييم تّجربة الجزائر في ربط التّعلّم الذّاتيّ بالتّعليم الإلكترونيّ، فما هي جهود الدّولة في ذلك؟ وأفضت الدّراسة إلى نتيجة عامة مفادها أنّ: - جهود الدّولة الجزائريّة المبذولة في تطبيق التّعليم الإلكترونيّ لخدمة التّعلّم الذّاتيّ، تبقى جهودا مازالت في بداياتها، وهي غير وافية لا من حيث الكميّة ولا من حيث النّوعيّة. - التّعليم الإلكترونيّ خيار استراتيجيّ للنّهوض بالتّعليم والتّعلّم الذّاتي، لكن متطلّبات تحقيقه تفوق كلّ الإمكانيّات. Self-learning is the most important basis for building a knowledge economy based on the investment of human capital, and transforming it into a knowledge society, which can search for information without accompaniment, and its source in that is very advanced information technology. So, the liaison of self-learning with e-learning has become a reality that cannot be ignored, and even has become a strategy to renew the educational and learning practice Accordingly, this scientific intervention aims to evaluate Algeria's experience in relating self-learning with e-learning, so what are the state's efforts in that? The study concluded the following general conclusion: - The efforts of the Algerian state to implement e-learning to serve self-learning, is still in its infancy, and it is insufficient, neither in terms of quantity nor quality. - E-learning is a strategic option to advance education and self-learning, but the requirements for achieving it outweigh all potentials
إقتصاد المعرفة ; التّعلّم الذّاتيّ ; التّعليم الإلكترونيّ ; التّعليم عن بعد ; البيئة التّعلّيميّة التقليديّة ; البيئة التّعليميّة التّعلّميّة الإلكترونيّة ; التّعلّم الرّقمي ; التّعلّم الإفتراضيّ. ; knowledge economy ; self- Learning ; e-Learning ; distance education ; traditional learning environment ; educational learning e-environment ; digital learning ; virtual learning
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بن جامع حنان
.
قاشي صويلح
.
ص 223-236.
دوحاجي فاطمة
.
ص 447-458.
بن ميسية رفيقة
.
ص 9-24.