Revue Des Sciences Humaines
Volume 35, Numéro 2, Pages 299-311
2024-06-30
الكاتب : زغاد أنفال أم السعد . هبيرة عزالدين .
تسعى هذه المقالة المهتمة بقضايا المعجميّة إلى التعريف بالقاموس المدرسيّ الإلكترونيّ، وإبراز خصائصه، باعتباره رافدا لغويّا تفاعليّا موجّها لفئة المتعلّمين، كما تقف على تحليل المعجم المدرسي قاموس عربي- عربي للتّوصّل إلى فعاليته في تلبية حاجات متعلّمي الطور الابتدائي. قسّمنا الدراسة إلى إطارين أوّلهما نظريّ تطرّقنا فيه إلى أهمّ ما ارتبط بالمعجم العربي المحوسب المتخصّص،في حين كان الإطار التّطبيقي دراسة تحليلية نقديّة للقاموس المدرسي من حيث الشكل، ومحتوى النّص القاموسي. توصلت إلى أنّ المعجم الإلكتروني المحوسب يمتاز بمعايير سهّلت العمل على القاموسيّ وعلى متصفّحه، إلّا أنّ المعجم المدرسي قاموس عربي-عربي كتاب عام نظرا لكون مدوّنته غير منوطة بمناهج الأطوار التعليمية،ونخص بالذكر المرحلة الابتدائيّة، فلا يمكننا اعتباره مصدرا يتجاوز المتعلّمون به الصعاب الّتي تواجههم داخل قاعات الدرس، غير أنّه يخدم غايات معرفية ولغوية وتعبيرية . This article, focusing on lexicological issues, aims to introduce the electronic school lexicon and highlight its characteristics as an interactive linguistic resource for learners. The study analyzes the Arabic-Arabic Dictionary to assess its effectiveness in meeting the learners' needs. The research is divided into a theoretical framework where we delve into the essential aspects of the specialized Arabic computerized lexicon. Whereas, the practical framework involves a critical analytical study of the school lexicon regarding its form and content. The findings indicate that the computerized electronic lexicon is characterized by standards that facilitate the work of the lexicographer and navigators. However, the school lexicon, “Arabic-Arabic dictionary”, is considered a general reference because its content is not tied to educational curricula, particularly at the primary level. It cannot be regarded as a source that goes beyond the challenges faced by learners inside classrooms. Nevertheless, it serves cognitive, linguistic, and expressive purposes.
قاموس مدرسي ; معجم إلكتروني ؛ ; متعلم ؛ ; طور ابتدائي ؛ ; حوسبة ; School Lexicon; Electronic Lexicon; Learner; Primary Level; Computerization
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
عزوز سعيدة
.
ماجي مصطفى
.
ص 314-327.
بلقاسم بوزيدة نوارة
.
بوحوش غنية
.
ص 940-960.
بلقاسم بوزيدة نوارة
.
بوحوش غنية
.
ص 88-98.