مجلة دفاتر اقتصادية
Volume 15, Numéro 1, Pages 35-49
2024-05-20

Opportunities And Challenges Of Adopting E-commerce In Algerian Small And Medium Enterprises For Export Orientation

Authors : Djebara Benacer .

Abstract

The current research paper aims to explore the requirements for Algerian SMEs to adopt electronic commerce as an effective tool to access the international market mainly with regard to Algeria's efforts to diversify its exports and reduce its dependence on crude oil for its foreign trade, To this end we employed a descriptive analytical approach and data related to the study from different references and sources the study concluded that electronic commerce was an opportunity for Algerian SMEs to move towards export and to enter the international market at the lowest cost, This requires keeping pace with the requirements of the transition to electronic commerce in terms of technological, regulatory, and environmental readiness. E-marketing strategies provided by global platforms and electronic media, however, face many challenges, mainly those related to electronic payment gates, logistics, and recovery policy, as well as cybersecurity problems. تهدف هذه الورقة العلمية إلى تشخيص متطلبات تطبيق التجارة الالكترونية في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية كأداة لاختراق الأسواق الدولية، خاصة في ظل جهود الجزائر لتنويع صادراتها والتقليل من نسبة اعتمادها على المحروقات في تجارتها الخارجية، وباستخدام المنهج الوصفي التحليلي للبيانات والمعطيات المتعلقة بالدراسة المستقاة من مختلف المراجع والمصادر، خلصت الدراسة إلى أن التجارة الالكترونية تمثل فرصة للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية من أجل التوجه نحو التصدير وولوج السوق الدولية بأقل تكلفة، مما يقتضي ضرورة مواكبتها لمقتضيات التحول إلى التجارة الالكترونية من ناحية الجاهزية التكنولوجية والتنظيمية والبيئية، وذلك للاستفادة من المزايا والعروض الترويجية ضمن استراتيجيات التسويق الإلكتروني التي تتيحها المنصات العالمية والوسائط الالكترونية، إلا أنها تواجه مجموعة من التحديات تتمثل أساسا في صعوبات إدراج بوابات الدفع الإلكتروني والخدمات اللوجستية وصعوبات سياسة الاسترجاع، بالإضافة إلى ومشاكل الأمن السيبراني.

Keywords

E-commerce, Small and medium enterprises, Information and Communication Technology, Export.