مجلة الاداب واللغات
Volume 11, Numéro 1, Pages 39-45
2024-04-27
الكاتب : بلهيس شيماء .
تناول هذا البحث تجليات المسكوت عنه في السرد الروائي، ويختار رواية "تاء الخجل "للروائية "فضيلة الفاروق "مجالا للدرس. باعتبارها من أعلام الرواية النسائية في الجزائر،وأيضا تخطيها لعوالم المعتاد وغوصها في الممنوع والمحظور،وتحطيمها للمضمر والمسكوت عنه. وقام بناء هذه المداخلة على تمهيد طرحنا فيه اشكالية المسكوت عنه في رواية "تاء الخجل"، ثم الفصل الأول والذي عرفنا من خلاله الثالوث المحرم،وأخيرا الفصل الثاني آثرنا فيه أن نسلط الضوء على جوانب الثالوث المحرم (الجنس-الدين –السياسة )في الرواية . وفي ختام البحث تم التوصل الى جملة من النتائج أهمها :كيف عالجت الروائية "فضيلة الفاروق "التابوهات "، وكيف وظفتها في محبكها الروائي مزاوجة بين : الابداع الروائي والمسكوت عنه القرائي . This research studeid what was left unsaid in the novel ta al-khajal by the writer fadela al-farouk. Because she is a pioneer in algrain womens writing and was also able to study the taboos in her novels. This intervention studied the problem of what is left unsaid in the novel we came to the conciusion That the writer studeid what was left unsaid in her novel and also employed the taboo. This intervention was based on a preparation in which we presented the forms that are not mentioned in the novel “Ta’ Al-Khija”, then the first chapter, through which we defined the forbidden trinity, and finally the second chapter, in which we chose to shed light on the aspects of the forbidden trinity (sex - religion - politics) in the novel. The research concluded with a number of its most important results: How did the novelist Fadela Al-Farouq deal with taboos, and how did she employ them in her novel plot, combining: novelistic creativity and the readerly silence.
فضيلة الفاروق –المسكوت عنه :الثالوث المحرم –تاء الخجل. ; fadela al-farouk- the unspoken-the forbidden Trinity- taa al-khajal
شيخ عبد الرزاق
.
بليصق عبد النور
.
ص 440- 455.
مليكي إيمان
.
ص 364-372.
الباي فاطمة
.
علوش كمال
.
ص 526-535.
Toull Ahmed
.
عبد الله ركاب
.
ص 201-217.
ندرومي أمينة
.
العابدي خضرة
.
ص 79-92.