مجلة اللغة الوظيفية
Volume 10, Numéro 2, Pages 51-62
2023-12-31
الكاتب : مناصرية زينب .
إنّ ما يلفت انتباه القارئ للسرديات التي تُنتجها المرأة، تَمَكُّنُ هذه الأخيرة من طَرْقِ بعض الخطابات في نصوصها التي كانت حِكراً على الرّجل، كدالّ الخطاب السياسيّ، والذي انعكس مدلولُه داخل متن رواية "ترانيم الغواية" لليلى الأطرش، من هنا جاء هذا البحث الذي يهدف إلى قراءة هذا المنجز سيميائيا، لاستبطان كل الدلالات الرامزة إلى التاريخ السياسيّ فيها، وانطلاقا من هذا الهدف سنسعى إلى الإجابة عن إشكاليّة مفادها: ما الخطاب السياسي؟ وكيف برز كدالّ في متن رواية ترانيم الغواية؟. What draws the reader's attention to the narrations produced by Ta'a al-Ta'nith, enables the woman to address some of the discourses in her texts that were monopolized by men, such as the sign of the political discourse, whose meaning was reflected within the text of the novel "Tranquils of Seduction". Hence the aim of this research is to read this achievement. Semiotically, to internalize all the symbolic signs of political history in it, and on this basis we wonder: What is political discourse? And how did Kadal appear in the text of the novel “The Seduction Hymns” by Laila Al-Atrash?
خطاب؛ سياسة؛ سيمياء؛ رواية نسوية؛ ترانيم الغواية؛ ليلى الأطرش. ; discourse; politics; semiotics; feminist novel; hymns of seduction; Laila al-Atrash
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
متلف آسية
.
ص 349-361.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
سعادنة وائل فخر الإسلام
.
خشة عبد الغاني
.
ص 269-280.