مجلة قبس للدراسات الإنسانية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 2, Pages 1284-1299
2023-05-14
الكاتب : مناصرية زينب .
عرفت الرواية الجزائرية عبر تاريخها الطويل محطات متنوعة، ومن بين هذه المحطات تلك التي عبرت عن الفترة التسعينية، ليحضر العنف كتيمة رئيسية في متنها، حاملا معه بكائية مستمرة ودلالة نسقية من جهة، ومن جهة أخرى تمكنت من التمرد على طقوس الكتابة التقليدية، وتتجه في مضمار مغاير كل المغايرة، باعثة بذلك على التحليل والحفر، فاتحة أسئلة عدة تتعلق بالعنف، الارهاب، السلطة، الموت ...وغيرها من الاسئلة التي أثثت متنون الأعمال التي عبرت عن تلك الفترة، أي التسعينية. The Algerian novel has known throughout its long history various stations, and among these stations are those that expressed the nineties period, to bring violence as a main theme in its body, carrying with it a continuous crying and a systematic significance on the one hand, and on the other hand it was able to rebel against the traditional writing rituals, and heading in a different field all different, thus sending analysis and digging, opening several questions related to violence, terrorism, power, death... And other questions that furnished the body of works that expressed that period, -that is the nineties-.
العنف، الثقافة، الدلالة النسقية، القلاع المتآكلة، محمد ساري. ; violence, culture, systemic significance, decaying castles, Mohamed Sari.
فتيحة شفيري
.
ص 75-90.
سعدالله دليلة
.
علاوي حميد
.
ص 228-238.
بوترعة رشيدة
.
مولاي حورية
.
ص 287-307.