مجلة الروائز
Volume 7, Numéro 2, Pages 208-229
2023-12-30
الكاتب : حسين بيطام . يوسفي حدة .
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تأثير عبء العمل على جودة الحياة الوظيفية لدى أساتذة التعليم الثانوي في ولاية باتنة، حيث تم إعتماد المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من 238 أستاذ و أستاذة على مستوى 14 ثانوية خلال الموسم الدراسي 2022/2023، بينما تمثلت أداة جمع البيانات في مقياس عبء العمل و جودة الحياة الوظيفية، و تم تحليل البيانات المتحصل عليها بإستخدام برنامج 23SPSS.v.، و برنامج SmartPLS.v.4، حيث تم التوصل إلى أن أبعاد متغير عبء العمل المتمثلة في (خصائص المهمة، وتيرة العمل، العواقب الصحية) تأثر بشكل سلبي وبدرجة صغيرة على مستوى جودة الحياة الوظيفية لدى أساتذة التعليم الثانوي، كما أن المتغيرات المستقلة تفسر مانسبته 19% من المتغير التابع. The study aimed to investigate the impact of workload on the job quality of secondary education teachers in the Batna province. The descriptive approach was adopted, and the study sample consisted of 238 male and female teachers from 14 secondary schools during the academic year 2022/2023. The data collection tool used was a workload and job quality questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS version 23 and SmartPLS version 4 software. The findings revealed that the dimensions of workload, represented by task characteristics, workload pace, and health consequences, negatively and to a small extent influenced the job quality of secondary education teachers. Additionally, the independent variables explained 19% of the dependent variable.
عبء العمل ; جودة الحياة الوظيفية ; أساتذة التعليم الثانوي ; ولاية باتنة ; Workload Burden ; Work Life Quality ; Secondary School Teachers ; Batna Province
بيطام حسين
.
يوسفي حدة
.
ص 692-713.
بن ملوكة شهيناز
.
ص 203-210.
بوعزة عبد الرؤوف
.
دراج فريد
.
ص 19-36.