قرطاس الدراسات الحضارية و الفكرية
Volume 11, Numéro 2, Pages 07-17
2023-07-31
الكاتب : ليبدري بلخير .
تدور هذه الدراسة حول التصوف بالغرب الإسلامي ما بعد الموحدين، حيث تناولت فيها مفهوم التصوف و مراحل تطوره و أقطابه و دوره في مجتمع الغرب الإسلامي، هذا التيار بدأ يشق طريقه إلى بلاد المغرب إنطلاقا من المشرق نتيجة عدة عوامل كان أهمها رحلات الحج و الرحلات العلمية و دخول كتاب الأحياء للغزالي... و مع قيام دولة المرابطين و توسعها أخذ التصوف ينمو و يتطور رغم معارضته من قبل الفقهاء و بعض الأمراء، لكن في ظل دولة الموحدين و صراع الحرية الفكرية التي أبداها سلاطين هذه الدولة و التي أعطت إهتماما للجانب الفكري و الفلسفي و الصوفي، و يعتبر أبو مدين شعيب قطب الصوفية في بلاد المغرب و الذي أعطى دفعا للتصوف و ترسيخه بين مختلف طبقات مجتمع الغرب الإسلامي، و بعد زوال دولة الموحدين زاد هذا التيار انتشارا و توسعا خاصة زمن الزيانيين و المرينيين و الأندلس حيث وجد هذا التيار دعما كبيرا من قبل ملوك و سلاطين هذه الدول فانتشر التصوف في الحواضر و البوادي و لدى العامة و الخاصة و أصبح للمتصوفة مكانة إجتماعية و أصبحوا من المقربين للسلطة و استمر هذا الوضع حتى القرن العاشر الهجري أين أخذ يتراجع و مكانته تزول نتيجة ما أدخل عليه من خرافات و بدع و لم يعد له ذلك الدور الروحي و الثقافي في مجتمع الغرب الإسلامي. This study discusses Sufism in the post-Almohads era in western Islamic region; it dealt with the concept of Sufism and its development stages, poles and role in the Islamic society in the western Islamic region. This movement began to make its way to the Maghreb from the east for several factors such as scientific and pilgrimage trips and the entrance of Al-Ghazālī’s books iḥyāʾ ʿulūm ad-dīn , After the establishment and expansion of the Almoravid state, Sufism began to grow and developed despite the opposition of jurists and some princes. But under the Almohads’ state and the intellectual freedom clash shown by the sultans of this state that gave attention to the intellectual, philosophical and mystical sides. Moreover, Shu’aib Abû Madyan is considered the pole of Sufism in the Maghreb region as he gave a boost to Sufism and its consolidation among the various classes of the western Islamic region. After the dissolution of the Almohads’ state, this movement sharply spread and expanded, especially during the time of the Zayanids, Merinids, and Andalusians. This movement found great support among the kings and sultans of these countries and, thus, spread in the cities and deserts, and among the public and the individuals. The Sufis gained a social status and became close to the highest authority. This situation continued until the tenth century AH, when it began to decline and its status started to diminish as a result of the intromissions that were introduced to this movement from myths and heresies which lead to the decline of its spiritual and cultural role in the western Islamic society.
التصوف،الغرب الإسلامي، المرابطين، الموحدين، أبي مدين شعيب، الحركة العلمية ; Sufism, Western Islamic region, Almoravids, Almohads , Shu’aib Abû Madyan, jurists, Scientific movement.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بوقفة فاطمة الزهراء
.
ص 309-318.
بوسلاح فايزة
.
ص 273-283.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.