مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 19, Numéro 1, Pages 1-24
2023-03-03
الكاتب : لخضاري بولنوار . بن جدو سامي .
تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر البنية التحتية على النمو الاقتصادي لعينة من البلدان المتطورة، للفترة (2001–2021). باستعمال نماذج بيانات بانل وتبين لنا من خلال التحليل الساكن أن نموذج التأثيرات الثابتة هو الملائم، وأن زيادة كل من اشتراكات الهاتف الخلوي المتنقل، والهاتف الثابت، وخطوط السكة الحديدية يؤدوا إلى نقصان في نمو نصيب الفرد من الإجمالي الناتج المحلي، وزيادة كل من اشتراكات النطاق العريض الثابت، والنقل الجوي، وحركة النقل في موانئ الحاويات يؤدوا إلى زيادة في نمو نصيب الفرد. ليس هذا فقط بل خلصت الدراسة فيما يخص التحليل الديناميكي إلى أن طريقة مقدر المتغيرات الألية (IV) هي الأنسب في الدراسة، حيث اتضح إلى أن معلمة الفرق الثاني للمتغير التابع أقل من الواحد مما يعني قبول النموذج وذو أهمية وهو الشرط الأساسي لتقدير مثل هذا النوع من النماذج. وأن زيادة كل من الفرق الأول لاشتراكات الهاتف الثابت، والفرق الأول لخطوط السكة الحديدية، يؤديان إلى نقصان في الفرق الأول لنمو نصيب الفرد، وزيادة كل من الفرق الثاني لنمو نصيب الفرد من الإجمالي الناتج المحلي، والفرق الأول لاشتراكات الهاتف الخلوي المتنقل والفرق الاول لنقل الجوي، والفرق الأول لحركة النقل في موانئ الحاويات يؤدون إلى زيادة في الفرق الأول لنمو نصيب الفرد. This study aims to measure the impact of infrastructure on the economic growth of a sample of developed countries, for the period (2001-2021). Using panel data models, we found through static analysis that a fixed-effects model is appropriate, and that an increase in mobile, fixed-line, and railway subscriptions leads to a decrease in GDP per capita growth, and an increase in broadband subscriptions Fixed, air transport, and container port traffic lead to an increase in per capita growth. Not only that, but with regard to the dynamic analysis, the study concluded that the method of estimating the automated variables (IV) is the most appropriate in the study, as it turned out that the parameter of the second difference for the dependent variable is less than one, which means that the model is accepted and important, which is the basic condition for estimating such a kind of models. And that the increase in the first difference for fixed telephone subscriptions, and the first difference for railways, leads to a decrease in the first difference in per capita growth, and an increase in the second difference in the growth of per capita GDP, the first difference in mobile cellular subscriptions and the first difference in air transport, The first difference in the movement of transport in container ports leads to an increase in the first difference in per capita growth.
البنية التحتية، النمو الاقتصادي، عينة من البلدان المتطورة، بيانات بانل.
لجناف عبد الرزاق
.
يعقوب سلمى
.
ص 216-241.
لخضاري بولنوار
.
ص 51-70.
بن رحو بتول
.
بن زيدان الحاج
.
ص 247-269.
لعمارة العيد
.
براق عيسى
.
ص 421-438.