social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 23, Numéro 2, Pages 285-298
2022-12-31
الكاتب : زيات فيصل .
منذ منتصف القرن العشرين تزايد النشاط البشري المخل بالتوازن البيئي الطبيعي، مستعينا في ذلك بالتقدم العلمي والتكنولوجي، بما أفضى إلى تفرد الإنسان، وتمركزه حول مقوماته ومطالبه ونزواته وانشغالاته، وتقديس الذات "البشرية" واعتبارها قيمة القيم، وذلك على حساب المكونات الأخرى التي تشاركه العالم الطبيعي؛ ولا يختلف الرأي أن المتسبب الرئيسي هو الإنسان، لذا جاءت الايكيولوجية المعاصرة تنتقد الفلسفات التقليدية لأنها كرست فكرة "المركزية البشرية"، من خلال اعتقادها بأنه فوق الطبيعة والمسيطر عليها، كما تنتقد أيضا تدخله في البيئة. أمام هذه الأزمة الإيكولوجية الكارثية فنحن في حاجة ملحة إلى ابتكار مرجعية قيمية جديدة، تسعى للحفاظ على حاضر ومستقبل البيئة والإنسانية معا، أي إعادة التوازن الطبيعي من جديد، والتي تتمثل في تأسيس عقد طبيعي. Abstract Since the middle of the twentieth century, human activity has increased, disrupting the natural ecological balance, with the help of scientific and technological progress, What led to the human's uniqueness and the focus on his constituents, demands, and preoccupations and the veneration of the “human self" and its value, at the expense of other components shared by the natural world, and the opinion does not differ that the main cause is human, so contemporary ecologies came to criticize traditional philosophies because they sanctified the idea " anthropocentrism" , through its belief that it is above and in control of nature, and also criticizes its interference in the environment. In the face of this ecological crisis, we are in need to invent a new value reference that seeks to preserve the present and future of the environment and humanity together, that is to restore the natural balance again, which is represented to form a natural contract
الكلمات المفتاحية: بيئة؛ توازن بيئي؛ مركزية بشرية؛ أزمة إيكولوجية؛ عقد طبيعي. ; Keywords: Environment; Ecological Balance; Anthropocentrism; Ecological Crisis; Natural Contract.
بشير بن صالح
.
ص 187-204.
أبركان ليلى
.
ص 730-747.
عبد الله بلغيث
.
ص 132-144.
طاهر لعشيبي
.
مسعود زغار
.
ص 68-95.