المرشــد
Volume 12, Numéro 1, Pages 09-21
2022-12-11
الكاتب : عوين بلقاسم . الأرقط عائشة .
تعالج الدراسة الحالية موضوع فعالية برنامج ارشادي موجه للوالدين لخفض قلق الانفصال للطفل الرافض للروضة. اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي بتطبيق اختبار قلق الانفصال لسليمان(2003)، وبرنامج إرشادي من إعداد الباحثان، وتم تطبيقهما على عينة قصدية قوامها (48) تم تقسيمهم بطريقة متكافئة إلى مجموعتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية. وبعد الحصول على النتائج تم تبويبها ثم معالجتها باستخدام إختبار ’’ت’’ لدلالة الفروق بين متوسطي مجموعتين فدلت النتائج على: - وجود فروق دالة إحصائيا في قلق الانفصال بين متوسط أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط أفراد المجموعة التجريبية . - ومنه تم التأكد من فعالية البرنامج الارشادي الموجه للوالدين لخفض قلق الانفصال لدى الطفل الروضة. The current study addresses the subject of the effectiveness of a counseling program directed to parents to reduce separation anxiety for the child rejecting kindergarten. The study adopted the semi -experimental curriculum by applying the separation anxiety test for Suleiman (2003), and a guiding program prepared by the researchers, and they were applied to a intentional sample of (48) who were divided into an equal way into two groups, one of which is controlled and the other experimental. After obtaining the results, it was taboo and then processed using the `` T "test to indicate the differences between the two average groups, so the results indicated: - The presence of statistically significant differences in the separation anxiety between the average members of the control group and the average of the experimental group members. - And from it, the effectiveness of the counseling program directed to the parents was confirmed to reduce the separation anxiety in the kindergarten
برنامج إرشادي، قلق الانفصال، الأمهات، الأطفال، الروضة. ; Guidance program, separation anxiety, mothers, children, kindergarten
غراب رحمة
.
عوين بلقاسم
.
ص 716-732.
ضاوي فتيحة
.
معروف لمنور
.
ص 58-72.
زيدان حسين حسين
.
ص 114-132.
قدوري خليفة
.
عمروني تزروت حورية
.
ص 221-229.
محسن عبد الكاظم ميثم
.
ص 59-70.