المعيار
Volume 26, Numéro 7, Pages 221-229
2022-11-05
الكاتب : حامي ياسين .
ملخص : تهدف هذه الدراسة إلى بيان تأثر المفسرين اليهود في العصور الوسطى في تفسيرهم للتوراة بمناهج و أدوات المفسرين المسلمين ، التي استخدموها في تفسر القرآن الكريم ، مما يبين أن تأثير الثقافة الإسلامية على الثقافة اليهودية لم يقتصر على اليهود القرائين وحدهم ، بل وصل هذا التأثير إلى علماء اليهود الربانيين . و اعتمدنا في هذه الدراسة على الاستقراء و التحليل لتفسير سعديا الفيومي للتوراة لبيان أساليب و أدوات التفسير الإسلامي التي وظفها الفيومي في شرحه للتوراة و التي لم تكن مستعملة عند العلماء اليهود ، بل كانت من ابتكار العلماء و المفسرين المسلمين . و توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن سعديا الفيومي وظف أدوات و أساليب العلماء المسلمين في شرحه للتوراة ، مما يثبت أن تأثير الثقافة الإسلامية على الثقافة اليهودية لم يقتصر على فرقة القرائين بل وصل إلى الربانيين ، و هذا ما يخالف الفرضيات الاستشراقية حول تأثير اليهودية على الإسلام ، و يثبت عكس ذلك . Summary : This study aims to show the influence ON the medieval Jewish interpreters in their interpretation of the Torah by the methods and tools of the Muslim interpreters, which they used in the interpretation of the Noble Qur’an, which shows that the influence of Islamic culture on Jewish culture was not limited to the Karaite Jews alone, but rather reached Jewish scholars Rabbis. In this study, we relied on induction and analysis of Saadia al-Fayumi's interpretation of the Torah to show the methods and tools of Islamic interpretation that al-Fayumi employed in his explanation of the Torah, which were not used by Jewish scholars, but were invented by Muslim scholars and interpreters. Through this study, we concluded that Saadia al-Fayumi employed the tools and methods of Muslim scholars in his explanation of the Torah, which proves that the influence of Islamic culture on Jewish culture was not limited to the Qaraiteen sect, but reached the Rabbis, and this contradicts orientalist assumptions about the influence of Judaism on Islam. , and proves the opposite.
سعديا الفيومي، اليهودية، الإسلام، التفسير، التوراة
نصيره عماره
.
ص 413-440.
بن لحسن بدران
.
عبد العاطي مصطفى حسين محمد
.
ص 58-78.