الحوار المتوسطي
Volume 13, Numéro 2, Pages 469-478
2022-10-04
الكاتب : بلعربي محمد .
يعتبر المسرح ناصية الأعمال الفنيّة التي اهتمت بها هيرمينوطيقا هانس جورج غادامير Hans- Georg Gadamer(1900-2002) التأويلية، ضمن أنطولوجيا العمل الفنّي، كون الفن موضوعا للفهم في وجوده السّامي، في تناولها اللّعب، المسرح، ضمن الرؤية التي يؤكد غادامير من خلالها بأن بحثه في علاقة اللّعب بتجربة الفن، وكون لعبة الفن تحتل مكانة انطولوجية مستقلة عن الإرادة والذات، واستقلالية اللّعبة في حد ذاتها، فهي حاملة للحسّ والفعل المشترك والتي تعكس ماهيتها، حيث يحقّق اللّعب ذاته، في تحقيقه مفهوم العرض حيث لا ينتمي إلّا إلى العالم الذي يمثله، فاللّعب قائم أساسا على التمثيل Representation مثل الذي يتسم به المسرح كفن أدائي، إذ لا يتحقق العمل الفني دون عرضه، ولا وجود للمسرح إلا في تحقّق عرضه مُمسرحًا. الكلمات المفتاحية : هيرمينوطيقا، انطولوجيأ، اللّعب،المسرح Abstract : The theater is the cornerstone of the works of art that Hans-Georg Gadamer (1900-2002) hermeneutics are interested in, within the ontology of the artwork, as art is a subject of understanding in its sublime existence, in its dealing with play, the theater, within the vision through which Gadamer confirms that His research is on the relationship of play with the experience of art, and that the game of art occupies an ontological position Independent of the will and the self, and the independence of the game in It self, as it is a carrier of common sense and action that reflects its essence, where play achieves itself, in achieving the concept of presentation where it belongs only to the world it represents. Play is based mainly on representation, such as that which characterizes the theater as a performing art, as the artistic work is not achieved without its presentation, and the theater does not exist except in the realization of its performance in theatre. Keywords: hermeneutics, ontology, play, Theater
هيرمينوطيقا ; انطولوجيأ ; اللّعب ; المسرح ; hermeneutics ; ontology ; play ; Theater
هنشيري إيمان
.
ص 148-160.
علاوي حميد
.
ص 192-201.