اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 3, Pages 1248-1268
2022-08-03
الكاتب : عبد المؤمن رحماني .
يسعى هذا البحث إلى الوقوف على واقع تعليم القراءة في الطور الثاني من التعليم الابتدائي في ظل التحسينات التي طرأت عل مناهج الجيل الثاني من المقاربة بالكفاءات، بدءا من الموسم الدراسي 2017-2018، فيقدّم قراءة لهذا النشاط من خلال ما ورد في مناهج مرحلة التعليم الابتدائي والكتاب المدرسي من مضامين، ومحدّدا لموقعه بين المقاطع، والنصوص والأنشطة اللغوية المرتبطة به، كما يعالج الإطار المنهجي لبناء تعلّماته في سنتي هذا الطور، كاشفا عن أهم العقبات التي مسّته. This research seeks to determine the reality of reading education in the second stage of primary education, In light of the improvements in the curricula of the second generation of the competency approach, Starting from the school year 2017-2018, It provides a reading of this activity through the contents of the primary education curricula and the content of textbook. And determining its location between the axes, and texts, and the linguistic activities associated with it, It also addresses the methodological framework for building its learning in this phase, revealing the most important obstacles that touched it
تعليم؛ قراءة؛ إصلاحات؛ الجيل الثاني؛ الطور الثاني ; Education; reading; reforms ; The second generation; The second phase
زروال علاء الدين
.
ص 591-610.
مسكين عبد الله
.
ص 249-265.
بلال بوترعه
.
بن عمار أشواق
.
ص 469-494.
Setterrahmane Naima
.
ص 130-147.