مجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا
Volume 5, Numéro 3, Pages 361-387
2022-06-15
الكاتب : عبد الرحمن عبد النور . يماني رشيد .
الملخص باللغة العربية: تخص هذه الدراسة التعريف بالمؤسسات الثقافية لبادية المغرب الأوسط خلال العصر الوسيط، في دراسة تاريخية إحصائية من خلال الإحاطة بالكتاتيب والمساجد والمدارس، والزوايا والربط كمؤسسات فعالة في تنشيط الحياة الفكرية والتعليمية، تخرج منها عدد هائل من العلماء والشيوخ في شتى العلوم العقلية والنقلية وكانت لهم إسهامات كثيرة في حضارة المغرب الأوسط خاصة والمغرب الإسلامي عامة. إن التطورات السياسية والتحولات التي عرفتها المنطقة ما بين القرن الخامس والتاسع الهجري (11-15م) أثرت بشكل كبير على البادية بالمغرب الأوسط بازدهار الحياة الثقافية فتنوعت وتعددت المنشآت ذات الطابع الفكري والتعليمي حيث ساهمت في بروز نخبة علمية استطاعت أن تجعل من البادية خزانا مهما اعتمدت عليه الحواضر الكبرى. Abstract: This study specializes in introducing the cultural institutions of the Central Rural Maghreb during the Middle Ages. In a historical statistical study, schooling was represented in mosques, Kuttab, zawyas and ribats, they were considered as effective institutions in activating intellectual and educational life. A large number of scholars and sheikhs graduated from it in various intellectual and transportation sciences. They had many contributions to the civilization of the Central Maghreb in particular. The political development and transformation in the region, between the fifth and ninth centuries AH (11-15 AD), influenced significantly the Central Rural Maghreb during. The facilities of an intellectual and educational nature were remarkably varied. They contributed to the emergence of a scientific elite and was able to make the desert an important reservoir on which the major cities depended. Keywords: Central Maghreb; rural; cultural life; mosques; kuttab; zawyas and riba.
الكلمات المفتاحية: المغرب الأوسط؛ البادية؛ الحياة الثقافية؛ المساجد؛ الكتاتيب؛ الربط والزوايا ; Keywords: Central Maghreb; rural; cultural life; mosques; kuttab; zawyas and riba.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.