آفاق سينمائية
Volume 9, Numéro 1, Pages 369-390
2022-06-10
الكاتب : طالب أمال . آيت حمدوش فريدة .
تحاول هذه الدراسة تقديم إطار نظري وتطبيقيّ عن الآليّات المتّبعة في إنتاج شعرية الصورة بين السرد الروائي والسرد الفيلمي، وإبراز خصوصيات ونظام اشتغال كل منهما، وعلى اعتبار أن المحكي الروائي في تحوله إلى فيلم سينمائي سيخضع لمجموعة من التغييرات التي تفرضها خصائص اللغة السينمائية، فإنّه سيتم تحديد الفروق البينية الناتجة عن انتقال عناصر البناء الصوري للمحكي من صيغتها اللفظية السردية إلى الصيغة السينمائية ،وكيف يمكن للمخرج السينمائي أن يوظف العناصر الفنية ويضفي صيغة معالجة فنية وافية ومؤثرة تتعلق بكيفية تحقيق شعرية الصورة في الفيلم السينمائي. This study attempts to provide a theoretical and applied framework on the mechanisms followed in the production of image poetry between the narrative novelist and the film narrative, and to highlight the peculiarities and system of operation of each of them, and given that the narrative novelist in its transformation into a movie will be subject to a set of changes imposed by the characteristics of the cinematic language, it will be determined The differences resulting from the transfer of the elements of the pictorial structure of the narrative from its verbal form to the cinematic form, and how the film director can employ the technical elements and impart an adequate and effective technical treatment formula related to how to achieve the poetic image in the cinematic film.
الشعرية، الصورة، السرد الروائي، السرد السينمائي، عناصر البناء الصوري ; poetic, image, narration novelist e, cinematic narrative, elements of visual construction
فندو أمحمد
.
ص 1184-1201.
بوطرفة غنية
.
رويبي عبد الكريم
.
ص 72-83.