المعيار
Volume 26, Numéro 2, Pages 897-912
2022-03-15
الكاتب : لطفي علي قشي . نور الإسلام غدار .
كثيراً ما تطرح الصور الجدارية تراث الشعوب الثقافي والحضاري، فهي تحمل رسالة ثقافية وحضارية في المقام الأول وأخرى جمالية، كما تعد الجداريات عملاً توثيقياً يسترجع أحداث الماضي والحاضر ويتأمل المستقبل. وتعد جداريات قصر الحاج أحمد باي من أهم الأعمال الفنية التي توثق لنا مرحلة زمنية مميزة في التاريخ المنطقة العربية والإسلامية، هذه الجداريات التي رسمها الحاج يوسف على الجدران الداخلية لقصر الباي ما بين 1830 و1835 تجسيدا لرحلة هذا الأخير إلى البقاع المقدسة والتي زار خلالها مجموعة من المدن. ومن هذا المنطلق نسعى من خلال هذه الدراسة البحث في المعاني والدلالات الحضارية التي تحملها جداريات مدينة تونس بالمتحف العمومي للفنون والتعابير الثقافية التقليدية (قصر الحاج أحمد باي قسنطينة). وذلك من خلال دراسة سيميولوجية تاريخية للتشكيلات الداخلية لصورة لمعرفة مدى تمثيلها للموروث الحضاري الإسلامي. Abstract The murals often depict people's cultural and civilizational heritage. They carry a cultural message and aesthetic one. The murals are an act of documentation that recalls past and present events and contemplates the future. The murals of Haji Ahmed Bey's palace are among the most important works of art that document a distinct time in the history of the Arab and Islamic region. These murals painted by Hajj Youssef on the inner walls of the Bey palace between 1830 and 1835 are an embodiment of the latter's journey to the holy places, during which he visited a group of cities. From this point of view, we seek through this study to research the meanings and cultural connotations carried by one of the murals of the Museum of Hajj Ahmed Bay Palace; through a semiotic and historical study to analysis the internal formations of the image to know the extent of their representation for Islamic civilization.
الكلمات المفتاحية: الصور الجدارية، التراث الحضاري الإسلامي، متحف قصر الحاج أحمد باي، مدينة تونس، رحلة حج أحمد باي. ; Keywords: wall paintings, Islamic cultural heritage, Haj Ahmed Bey Museum,Tunis City, Ahmed Bey pilgrimage.
غدار نور الإسلام
.
ص 93-111.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Ghouari Razika
.
pages 475-492.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.