مجلة التحليل و الاستشراف الاقتصادي
Volume 2, Numéro 2, Pages 173-203
2022-02-14
الكاتب : عوض الكريم هشام عبيد آدم . محمد حسن بشير حسن .
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التسعير في المزيج التسويقي على زيادة القدرة التنافسية وذلك من خلال دراسة مفهوم ومستوي وملائمة الأسعار وانعكاسها على القدرة التنافسية للمنشآت الصناعية في السودان بالتطبيق على بعض مصانع زيوت . تتمثل مشكلة الدراسة ما الدور الذي يلعبه المزيج التسويقي في زيادة القدرة التنافسية للمنشآت الصناعية. وتأتى أهمية الدراسة من أهمية التسعير في تحقيق مردود مادي للمنشآت الربحية والحصول على ميزة تنافسية، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لتناسبه وطبيعة الدراسة، واستخدمت الإستبانة كأداة لجمع البيانات باختيار عينة عشوائية طبقية من مصانع الزيوت في السودان وهي : صافولا، مرحب، الشركة العربية، والمأمون. ثم معالجة البيانات إحصائياً وتحليلها بإستخدم برنامج الحِزم الإحصائيّة للعلوم الإجتماعيّة SPSS)) لحساب النسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، ومعامل الإرتباط (بيرسون) لإيجاد العلاقة بين محاور الدراسة المختلفة. توصلت الدرا سة إلى مجموعة من النتائج أهمها، توجد علاقة ضعيفة بين مستوى ملاءمة الأسعار وزيادة القدرة التنافسية،. كما أوصت الدراسة بضرورة تحديد السعر المناسب لجودة المنتج ومقدرة المستهلك على الشراء، لا تتخذ القرارات الخاصة بعنصر التسعير بمعزل عن عناصر المزيج التسويقي الأخرى. الكلمات المفتاحية: التسعير؛المزيج التسويقي؛ القدرة التنافسية؛ الصناعة السودانية. Abstract: The study aimed to know the effect of pricing in the marketing mix on increasing competitiveness, by studying the concept, level and suitability of prices and their reflection on the competitiveness of industrial facilities in Sudan by applying to some oil factories. The problem of the study is what role does the marketing mix play in increasing the competitiveness of industrial establishments. The importance of the study stems from the importance of pricing in achieving a financial return for profitable enterprises and obtaining a competitive advantage. The study followed the descriptive analytical approach to suit the nature of the study, and used the questionnaire as a tool for data collection by selecting a stratified random sample of oil factories in Sudan: Savola, Marhab, the Arab Company, and Al Mamoun. Then the data was processed statistically and analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) to calculate percentages, arithmetic averages, and correlation coefficient (Pearson) to find the relationship between the different axes of the study. The study reached a set of results, the most important of which is that there is a weak relationship between the level of price suitability and the increase in competitiveness. The study also recommended the necessity of determining the appropriate price for the quality of the product and the ability of the consumer to purchase. Decisions regarding the pricing component are not taken in isolation from other elements of the marketing mix. Keywords: pricing, marketing mix, Competitiveness; Sudanese industry
التسعير؛المزيج التسويقي؛ القدرة التنافسية؛ الصناعة السودانية. ; pricing, marketing mix, Competitiveness; Sudanese industry
لفا عافت النويران ظاهر
.
ص 287-312.
ظاهر لفا عافت النويران
.
ص 117-135.
وراد حسين
.
شاغي أحمد
.
زروقي هشام
.
ص 14-28.
زكية سعدون عمر
.
درمان سليمان صادق
.
ص 01-20.
رزقي نور الهدى
.
ص 68-83.