فصل الخطاب
Volume 10, Numéro 4, Pages 141-156
2021-12-30

الدلالات السميائية للفضاء الروائي في ثلاثية الجزائر -الملحمة -الطوفان-الخلاص-للاديب الجزائري-عبدالملك مرتاض.

الكاتب : بن مصطفى محمد . زرادي نور الدين .

الملخص

ملخص: تشكل الفضاء الروائي في ثلاثية الجزائر (الملحمة- الطوفان- الخلاص) للأديب الجزائري – عبد الملك مرتاض- كعنصر فاعل مكنّ من تدافع الدلالات وتراكب المعاني داخل النّص الروائي، مرتكزا على منطق نظرية التشييد وجماليات التلقي وفق رؤية حداثية تجمع عناصر السرد الحكائي تحت غطاء الجمالية الإبداعية والإيحائية المقنعة، مما دفع بالنص الروائي نحو الامتلاء والتوالد والتناسل الدلالي ونقل الأمكنة الهندسية من معالمها المحدودة إلى معالمها التوهيمية ذات القيمة السردية الفاخرة، في صور هي أقرب إلى الشعر منها إلى الرواية، وأمام هذا التشييد الجمالي داخل النّص السردي، تأسس الفضاء الروائي Rommanesque espace ليكتسح النّص ويرصد المواضيع والمحلات رصدا مخياليا وتتحول الفضاءات الهندسية إلى فضاءات دلالية ننجذب إليها ونستغرق بتواجدنا في أبعادها التحليلية و"اليوطوبية"، وبذلك اكتسبت الثلاثية امتدادا وتوسعا دفع بالمكون السردي إلى الانشطار والتشظي حملته اللغة على عاتقها لبلوغ المقصدية النصية. Abstract: The shaping of the novelistic space in the Algerian trilogy (The Epic - The Flood – The Salvation) by the Algerian writer - Abdelmalek Mortad - as an active element has enabled the scramble of connotations and the structures of meanings within the narrative text. Based on the logic of the theory of construction and the aesthetics of reception, in line with a modernist vision that combines the elements of a narrative under the umbrella of creative aesthetics and convincing suggestive language, the novelist text is pushed towards fullness, reproduction, semantic reproduction, and the shift of geometric sites from their limited features to their illusory features of luxurious narrative value. In images that are closer to poetry than to novel, along with this aesthetic construction within the novelist text, the novelist space Rommanesque espace was established to sweep the text and monitor subjects and positions in an imaginary way to turn the geometric spaces into semantic spaces we are attracted to and immersed in their analytical and “utopian” dimensions. Ergo, the trilogy has acquired both an extension and an expansion that lead the narrative component to fission and fragmentation that the language shoulders its responsibility to reach the textual intention.

الكلمات المفتاحية

Keywords: space; connotation; correlation; shaping; fragmentation; intention(ality).