فصل الخطاب
Volume 7, Numéro 2, Pages 257-271
2018-06-01
الكاتب : محمد بن مصيطفى . نورالدين زرادي .
يحاول هذا المقال أن يسلط الضوء على ماهية العلامة ومدلولاتها الإيحائية المقنعة في ثلاثية الجزائر(الملحمة-الطوفان-الخلاص) للأديب عبد الملك مرتاض-وقد تطرقنا فيه لسيميائية الشخصيات باعتبارها علامات وظائفية تدل على رموز خفية تظهر بين فقرات المتن السردي، وتعبر عن اللاّوعي الداخلي. كما تناولنا فيه سميائية الفضاء الروائي كمكون دلالي امتزج برمزية المكان والزمان والشخصيات، بالإضافة إلى اللغة السردية ذات الأبعاد الرمزية الإيحائية وما تكتنزه من انزياحات لغوية أفاضت على السرد جمالية فنّية ومقصديه مقنّعة. Abstract: This article attempts to shed light on the meaning of the sign and its suggestive connotations in the Algerian trilogy (epic-rescue-salvation) by the writer Abdel-Malik Mortadh - We discussed the characters’ semiotics as functional signs of hidden symbols indicating hidden symbols that appear between the paragraphs of the narrative text, and express the inner subconscious. We also dealt with the semiotics of the novel space as a semantic component mixed with the tempo-spatial and personalities symbolism, in addition to the narrative language with suggestive symbolic dimensions and what linguistic shifts/displacements it stockpiles, overflowing an artistic aesthetics and masked intentionality on narration.
الكلمات المفتاحية: الثلاثية(الملحمة-الطوفان-الخلاص)؛ العلامة؛ رمزية الشخصيات؛ دلالة الفضاء الروائي؛ اللغة السردية؛ الحوار. Keywords: Trilogy (Epic - Deluge - Salvation), mark, characters symbolism - narrative space significance, narrative language, dialogue
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
عبد العزيز ناصر
.
بن مصطفى محمد
.
ص 227-246.
بن مصطفى محمد
.
زرادي نور الدين
.
ص 141-156.
بوفلاقة محمد سيف الإسلام بوفلاقة
.
ص 1-20.