مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 2, Pages 527-541
2021-06-30
الكاتب : لفافتة سارة . لوشاحي فريدة .
نحلّل في مقالنا هذا دور المعلّم بين المقاربات التقليدية التي تعتبر الممارسة البيداغوجية فعلا تعليميا يمارسه المعلّم باعتباره خطيبا بيداغوجيا تختزل مهامه في تلقين المعارف للتلاميذ وضبط الصف، والمقاربة بالكفاءات التي يعتبر فيها منشِّطا بيداغوجيا يمارس مهام التنشيط، المرافقة، التخطيط، التنظيم، التوجيه والتقويم، حيث بيّنا متطلّبات إنجاز هذه المهام بما في ذلك سمات الشخصية التي تتلاءم مع كل دور. In this article, we analyze the role of the teacher in the traditional approaches, which considers the pedagogical practice as an educational act exerted by the pedagogical orator whose tasks are limited in providing knowledge to the pupils and controlling the class. However, competency-based approach is considered as a pedagogical activator exercising the tasks of motivations, accompaniment planning, organization, guidance, evaluation, so we have demonstrated requirements to accomplish these tasks including the personality traits that correspond to each role.
المعلم ; المقاربات التقليدية ; المقاربة بالكفاءات ; سمات الشخصية ; The teacher ; The traditional approaches ; Competency-based approach ; The personality traits
بارش خليصة
.
عماري عز الدين
.
ص 105-121.
فضيل الرتيمي
.
صليحة لكحل
.
ص 94-107.