مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 2, Pages 938-961
2021-06-02
الكاتب : جدع غنية . لعايب يوسف .
تسعى هذه الدّراسة لمعاينة تجلّيات الحواريّة في المسرديّة.وهي مصطلح وظفه "جلاوجي" للتّعبير عن كتابة تدمج المسرح بالسّرد، وتحقّق غاية القراءة له عبر استثمار السّرد، فتغدو المسرديّة شكلا سرديا قابلا للقراءة كما يمكن جعلها مسرحيّة قابلة للعرض. تكمن أهميّة هذا البحث في انفتاحه على شكل جديد في الكتابة ، ويطمح للكشف عن مدى خضوعه لحواريّة السّرد مع المسرح بالإضافة إلى تبيان تشكّلات الحواريّة فيها وفق منظور النّاقد الروسي"ميخائيل باختين" للوحدات الأسلوبيّة التّأليفيّة التي تصنع صورة اللّغة فيها، وقد تمّ التّوصل إلى نتيجة مفادها أنّ المسرديّة ملفوظ خطابي حواريّ َAbstract: This study seeks to examine the manifestations of the dialogism in the narrative, which is a term developed by Djalaodji to express a writing that intergates theater with narration, of reading for it ,and achieve the goal of reading for it, by investing the narration, So the narrative becomes a narrative form that can be read, it can be also made into payable play The importance of this research lies in its openness to a new form in writing, and it aspires to reveal the extents of its submission to the narrative dialogue with theater in addition to showing the formation of dialogism in it, according to prespective of the Russian critic"Mikhail Bakhtine"of the composition stylistic units in which the image of language is created. the conclusion reached that Narrative is discursive enunciation discourse.
dialogism ; hybridization ; stylistics ; pure dialogue ; language image ; narrative
رابح نجيبة
.
محجوبي عقيلة
.
ص 798-818.
بوترعة صليحة
.
بن عمر كمال
.
ص 2043-2060.
لوت زينب
.
ص 260-271.
محمد الأمين بركات
.
هيثم بن عمار
.
ص 78-87.