مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 1, Pages 360-374
2021-03-15

التّلقّي في التّراث النّقدي العربي

الكاتب : سالمي مريم . حنكة العيد .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على ظاهرة التلقي ومكانة المتلقي في التراث النقدي العربي، وذلك بمساءلة الموروث النقدي، واستنطاقه؛ قصد الوقوف على نظرة أسلافنا إلى هذا الطرف الفاعل – الذي يمثل أحد أطراف العملية الإبداعية – من خلال تأمل نصوصهم، واستنباط " أسس التلقي" من دلالات هذه النصوص، وقد آثرت مصطلح " التلقي" بوصفه مصطلحا شاملا تنضوي تحته أنماط التلقي الشفاهية أو السماعية، فضلا عن القرائية. تهدف هذه الدراسة إلى القول بأن فكر أسلافنا كان قد تعرض للظاهرة المعنية بالبحث والدراسة، لكن على قدر ما توافر لهم من أدوات البحث في زمانهم. Abstract: This study seeks to shed light on the phenomenon of receiving and the position of the recipient in the Arab monetary heritage, by questioning and exploring the monetary heritage in order to stand on the view of our ancestors to this active party - which represents one of the parties to the creative process - by contemplating their texts, and devising "foundations of receiving" Among the semantics of these texts, I have chosen the term "receiving" as a comprehensive term under which verbal or auditory patterns are attached, as well as literacy. It is worth noting that this study does not aim to drop modern critical ideas on our monetary heritage as much as it aims to say that the thought of our ancestors had been exposed to the phenomenon concerned with research and study, but to the extent of the tools available to them in their research.

الكلمات المفتاحية

التلقي، المتلقي، النص، الشفوية، التراث العربي، العملية الابداعية.