مجلة اقتصاد المال و الأعمال
Volume 4, Numéro 3, Pages 184-199
2020-06-30

متطلبات نجاح التعلم الإلكتروني في التعليم الجامعي دراسة حالة جامعة عبد الحفيظ بوالصوف ــ ميلة ــ

الكاتب : مناع فاتح .

الملخص

تهدف الدراسة إلى معرفة مستوى جاهزية الطلبة في عملية التحول من التعليم الجامعي الحالي إلى التعلم االإلكتروني، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال بناء قائمة من متطلبات التعليم الإلكتروني، وتضمينها في استبانة مكوَّنة من 30 سؤالا موجهة لـ 250 طالبا في جميع المستويات(لسانس، ماستر، دكتوراه) في معهد العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة عبد الحفيظ بوالصوف ــ ميلةـ، وتؤكد الدراسة على توافر البعد التقني للطلبة، حيث أن 87,9% من الطلبة يمتلكون مهارة التعلم الذاتي من خلال تحكمهم في الوسائل التقنية الحديثة واستخدامهم للأنترنيت بشكل يومي ودائم، ورغم هذا فإن النتائج تشير إلى عدم توفر البعد المعرفي، حيث أن نسبة الطلبة الذين يستخدمون الأنترنيت لأغراض تعليمية لم تتعد 14%، كما تؤكد نتائج الدراسة أيضا ضعف الدافع الداخلي للطلبة في التحول من التعليم الحالي إلى لتعلم الإلكتروني، حيث أن نسبة 85,3% من الطلبة يعتقدون أن التعليم العادي أكثر مرونة ومتعة من التعلم الإلكتروني، وأن 95% منهم يفضلون التعليم الحالي، وعليه فإن هذه النتائج هي دليل واضح على ضعف الدافع المعرفي وجاهزية ورغبة الطلبة في التحول إلى التعلم الإلكتروني رغم توفر الدافع التقني. الكلمات المفتاحية: التعلم الإلكتروني، جاهزية الطلبة، الدافع التقني، الدافع المعرفي، الدافع الداخلي، التعليم الجامعي. Summary: The study aims to identify the level of students' readiness in the process of switching from the current university education to elictronic learning, where the study followed the descriptive analytical approach by building a list of e-learning requirements, and including them in a questionnaire consisting of 30 questions directed to 250 students at all levels (Lance , Master, Ph.D.) at the Institute of Economic, Commercial and Management Sciences abdelhafid boussouf University - Mila, and the study confirms the availability of the technical dimension for students, as 87,9% of students possess the skill of self-learning through their control of modern technical means and their use of the Internet b Daily and permanent form, and despite this, the results indicate a lack of knowledge dimension, as the percentage of students using the Internet for educational purposes did not exceed 14%, and the results of the study also confirm the weak internal motivation of students in the transition from current education to to technological learning, as the 85.3% of students believe that regular education is more flexible and enjoyable than e-learning, and that 95% of them prefer current education, and therefore these results are clear evidence of weak knowledge motivation, readiness and desire of students to switch to technology learning despite the availability of technical motivation. Key words: e-learning, student readiness, technical motivation, cognitive motivation, internal motivation, university education.

الكلمات المفتاحية

التعلم الإلكتروني، جاهزية الطلبة، الدافع التقني، الدافع المعرفي، الدافع الداخلي، التعليم الجامعي.