جسور المعرفة
Volume 5, Numéro 2, Pages 548-559
2019-06-03
الكاتب : عقيلة محمدي .
الملخص: تعاين الدراسة مجموعة من التقنيات الأسلوبية التي يزخر بها شعر مفدي زكرياء، وهي تقنية السرد التي استثمرها الشاعر في نصوصه الشعرية كالحكي المباشر، والحوار بنوعيه الداخلي والخارجي ليخرج بها من البنية الخطابية إلى البنية السردية وأبانت عن قدرته الفائقة في استثماره للطاقة اللغوية، وتقنية التكرار كتكرار الكلمة وتكرار العبارة التي كشفت عن انفعالات الشاعر، وأضفت وأضافت على النص الشعري نغما موسيقيا جذابا لوجدان المتلقي، وتقنية التناص بمختلف أنواعها كالتناص مع القرآن الكريم والتناص مع الحديث النبوي الشربف والتناص مع الشعر العربي القديم والتي أماطت اللثام عن الخلفيات الثقافية للشاعر، وخاصة الخلفية الدينية التي سيطرت على فكر الشاعر فصهرها في قصائده وبالتالي فتحت المجال واسعا أمام المتلقي لمختلف الدلالات. Abstract: The study examines a series of stylistic techniques that are rich in the poetry of Mofdi Zakaria, a narrative technique that the poet invested in his poetry texts such as direct narration, and dialogue in both internal and external ways. And repeated words that revealed the emotions of the poet, and added to the poetic text an attractive musical melody of the recipient's conscience, and the technique intertextuality of various kinds, such as listening to the Holy Quran and dealing with the Prophet's Hadith, intaphor and listening to the old Arabic poetry, The cultural background of the poet, especially the religious background that dominated the poet's thinking, was revealed in his poems, thus opening the door wide to the recipient of various indications.
الكلمات المفتاحية: السرد؛ الحوار؛ التكرار؛ التناص؛ النص الشعري؛ مفدي زكرياء . Keywords: narration, dialogue, repetition, intertextuality, poetic text, Mofdi Zakaria .
عبد الفتاح بن خليفة
.
ص 7-34.