مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 1, Numéro 4, Pages 129-168
2016-12-01
الكاتب : نسمة مسعودان .
Summary of the study: Some of the literature which dealt with higher education in general and university education refers in particular to The university, which is one of the most important educational institutions in modern society, and is the highest rung of the ladder Educational literature also stresses that failure to provide this education is a detraction for this peace, but Equal Opportunities, and to meet the labor market needs of experts and specialists with high scientific actors capacity and efficiency, both in the technical, administrative or social, economic or other aspects, and looks at the university as an organization, such as social organizations and other institutions, factories, banks, hospitals And others. The university also is one of the most important social organizations being a tributary of each organizations in Society, they are individuals that are qualified and trained in various professions and disciplines needed by many other organizations. ملخص الدراسة: تشير بعض الأدبيات التي تناولت التعليم العالي بوجه عام والتعليم الجامعي بوجه خاص إلى أن الجامعات التي تعد إحدى أهم مؤسسات التعليم في المجتمع الحديث، وتعتبر أعلى درجات السلم التعليمي، وتؤكد الأدبيات أيضا على أن عدم توفير هذا التعليم يعتبر انتقاصا لهذا السلم، ولتكافؤ الفرص، ولتلبية احتياجات سوق العمل من الخبراء والمتخصصين ذوي القدرات الفاعلة والكفاءة العلمية العالية، سواء في الجوانب التقنية أو الإدارية أو الاجتماعية أو الاقتصادية أو غيرها، وينظر إلى الجامعة كتنظيم اجتماعي مثل التنظيمات والمؤسسات الأخرى كالمصانع والمصارف والمستشفيات وغيرها. كما تعتبر الجامعة من أهم التنظيمات الاجتماعية كونها الرافد لكل التنظيمات الموجودة في المجتمع، فهي التي تعد أفرادا مؤهلين ومدربين على مختلف المهن والتخصصات التي تحتاجها العديد من التنظيمات الأخرى.
التعليم العالي، التنمية ،المجتمع،الجامعة. higher education, development, community, university
نبيهة جمــــاطي
.
راجية بن علي
.
ص 306-331.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Boussouf Nedjla
.
Saadou Esma
.
pages 872-886.