معارف
Volume 11, Numéro 20, Pages 28-49
2016-06-01
الكاتب : احمد، مسعودان . نعيمة، دريس .
الملخص: يتضمن هذا المقال دراسة أمبريقية حول الخلفية الاجتماعية للمرأة المقاولة في الجزائر، فلقد برزت فئة المقاولات الجزائريات في السنوات الأخيرة كفئة اجتماعية بارزة تأخذ طريقها نحو الانتشار وتوسع قاعدتها، فالمرأة الجزائرية صاحبة الأعمال أثبتت حضورها كفاعل ناشيء ومؤثر في الواقع الاقتصادي والاجتماعي للبلاد، وذلك يعود لخلفيتها الاجتماعية والثقافية التي أثرت في توجهاتها واختيارها لعالم المخاطر وبعث المشاريع الخاصة، وهذا ما سنسلط عليه الضوء في هذا المقال أين نتساءل من خلاله عن الخلفية الاجتماعية للمرأة المقاولة في الجزائر؟ وما هي أهم المعوقات التي تواجه المرأة في مجال المقاولاتية؟ ولقد تم الإجابة على هذه التساؤلات بفضل دراسة ميدانية وذلك بتطبيق المنهج الوصفي على عينة تتكون من عشرين إمرأة مقاولة بمنطقة الوسط الجزائري، و تم التوصل إلى أن المرأة المقاولة تتمتع بخصائص شخصية ومهنية تشجعها على الولوج لمجال المقاولة، وان أهم المعوقات التي تواجه المرأة المقاولة في الجزائر تتمثل في معوقات سوسيوثقافية وتنظيمية . Summary: This article includes an empirical study on the social background of women entrepreneurs in Algeria. In recent years, the category of Algerian entrepreneurs has emerged as a prominent social group that is on the way to spreading and expanding its base. Algerian women entrepreneurs have proven their presence as an active and influential player in the country's economic and social reality. And cultural, which influenced the direction and choice of the world of risk and the dispatch of private enterprises, and this is what we will highlight in this article where we ask about the social background of women entrepreneurs in Algeria? What are the most important obstacles facing women in the field of entrepreneurship? These questions were answered by means of a field study by applying the descriptive approach to a sample of 20 women entrepreneurs in the center of Algeria. It was concluded that women entrepreneurs have personal and professional characteristics that encourage them to enter the field of entrepreneurship. Algeria is represented by sociocultural and organizational constraints.
الكلمات المفتاحية: الخلفية الاجتماعية، المرأة المقاولة، المشروع الصغير. key words: Social-background, women-entrepreneurs, socio-cultural constraints, micro-enterprise.
بلواضح حسينة
.
مخلوف ناجح
.
ص 762-786.
نعيمة دريس
.
ص 23-38.
خيري نوح
.
حرايرية عتيقة
.
ص 527-541.
بامحمد نفيسة
.
عباوي زهرة
.
ص 41-55.