المرشــد
Volume 8, Numéro 1, Pages
2018-05-21
Auteurs : حمزاوي سهى .
تعد جودة الحياة لدى الأستاذ الجامعي من القضايا المحورية التي برزت مؤخرا في مختلف الدراسات المتعلقة بالجامعات ومؤسسات التعليم العالي بهدف اكتساب نمط حياة متوازن يساعد الأستاذ على التكيف وتحقيق الأداء الوظيفي المطلوب. وعليه تأتي هذه الدراسة الميدانية بهدف إبراز أهم مقومات جودة الحياة (الموضوعية والذاتية) في الوسط الجامعي والتي تخص بالتحديد الأستاذ كونه أحد الأطراف الفاعلة في عملية التكوين. حيث قمنا من خلالها بتوظيف المنهج الوصفي التحليلي لإبراز طبيعة علاقة الارتباط بين كل من الدخل، السكن، المستوى العلمي وبيئة العمل كمؤشرات موضوعية والصحة الجسمية وضغوط العمل كمؤشرات ذاتية وبين الأداء البيداغوجي والعلمي للأستاذ الجامعي. وتوصلت الدراسة في النهائية إلى أنه كلما توافرت هذه المعايير وتجسدت في الواقع كلما كان أداء الأستاذ الجامعي فعالا ومحققا للهدف المنتظر منه. The quality of life of the University professor is one of the pivotal issues that has emerged recently in the various studies related to universities and institutions of higher education With the aim of acquiring a balanced lifestyle that helps the professor to adapt and achieve the required functional performance. Accordingly, this field study aims to highlight the The most important features of Substantive and subjective quality of life In the university center that specifically belongs to the professor Being one of the actors in the process of training Through which we have employed the descriptive approach to highlight the nature of the correlation between each of the income ,housing, Scientific level and working environment as objective indicators and Physical health and work pressure as self-indicators and Between the pedagogical and scientific performance of the University professor . Finally, the study found that the more these standards are available and are actually reflected whenever a university professor's performance is effective and achieved the expected goal.
جودة الحياة؛ الجامعة ؛ الأستاذ الجامعي؛ الأداء الوظيفي. quality of Life; University; University professor; Functional performance
بغزو جميلة
.
ص 711-732.
صدقاوي كمال
.
ص 218-232.
حجاج نسيمة
.
دنبري لطفي
.
ص 660-684.
جلول أحمد
.
بن تيشة يوسف
.
ص 246-256.
بوراس أسية
.
بن بردي مليكة
.
ص 150-171.