مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 7, Numéro 21, Pages 71-86
2015-12-01
الكاتب : بواب رضوان .
As an educational organization, university always looks for the production of the knowledge and the development of capacity and the skills and to provide the human resources needed for the economical and the social development to the society. This can be achieved only through the efforts of the effective teachers in order to discover, develop, and transmit the knowledge and to provide the society with the necessary needs which help in its flourishing. So, university teacher resents the essential and the most important factor to improve the competency of the university especially under the new changes and the movement from the classical system to the LMD one which needs particular conditions that should be provided. L’université en tant qu’institution dispensant savoir et savoir-faire et préparer les générations futures pour faire face aux défis économique et sociaux ne peur se réaliser qu’à travers une diaspora pouvant mener le travail de recherche à terme. L’enseignant universitaire est l’anneau essentiel par lequel l’université peut accéder au développement et la promotion du savoir au rang mondial notamment dans l’application du système LMD à l’université algérienne. Ce système LMD qui demande des conditions pour le réussir dans nos universités. إن الجامعة كمؤسسة تعليمية تسعى دائما إلى إنتاج المعرفة وتنمية المعارف والقدرات والمؤهلات، وإعداد القوى المو ارد البشرية اللازمة للتنمية الاقتصادية والاجتماعية في المجتمع، هذا لا يتأتى إلا من خلال نخبة من الأساتذة تؤدي وظيفتها على أكمل وجه في مجال اكتشاف واستجلاء المعرفة وتطويرها، وتزويد المجتمع بكل ما يسهم في دراسة قضايا ومتطلبات نموه وازدهاره. فالأستاذ الجامعي هو الحلقة الأساسية في سبيل تحسين كفاءة المؤسسات الجامعية خاصة مع التغييرات والتطورات على الذي يتطلب شروطا و ظروفا يقتضي توفيره لهذا ،( LMD ) هذه المنظومة، والانتقال من النظام الكلاسيكي إلى نظام الألمدي الفاعل في البيئة الجامعية وخارجها
الأستاذ الجامعي، الأداء البيداغوجي، الأداء الاجتماعي، نظام lmd
بواب رضوان
.
ميلاط صبرينة
.
ص 61-81.
حبيب علي
.
ص 38-54.
بادي مراد
.
خلايفية محمد
.
ص 411-428.
حليس وردة
.
سلامي عبدالباقي
.
ص 277-294.