المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 10, Numéro 1, Pages 844-863
2025-01-01
الكاتب : يوزناق حسن . عبد الصمد سميرة .
تعد صناعة السياحة العلاجية واحدة من الاستثمارات الناجحة، التي تسهم بفعالية في تنمية الاقتصاد وتوليد العوائد، فضلا عن تحسين جودة الخدمات الصحية. ولنجاح هذه الصناعة ينبغي التركيز على استراتيجيات تسويقيه محددة، يأتي في مقدمتها الترويج الإلكتروني الذي أصبح ضرورة ملحة في بيئة تتسم بتنافسية عالية وتغير مستمر. وفي العالم العربي أولت بعض الدول العربية اهتماما كبيرا بهذا المجال لتعزيز تنوع مصادر الدخل واستغلال ثرواتها بشكل مثالي يحقق أعلى مردود اقتصادي، من خلال تطوير مقومات السياحة العلاجية الإلكترونية القائمة أساسا على الترويج الإلكتروني. تهدف هذه الورقة إلى التعرف على دور الترويج الإلكتروني في تطوير صناعة السياحة العلاجية، مع التركيز على استعراض تجارب عدد من الدول العربية في هدا المجال. The medical tourism industry is considered a successful investment policy that effectively contributes to developing economies, generating revenues, and improving the quality of health services. It requires focusing on how to market and promote it using specific policies, the most important of which is electronic promotion, which has become an inevitable necessity in an environment characterized by intense competition and constant change. Within the Arab world, some Arab countries have paid great attention to this industry to diversify their sources of income and exploit their wealth in an optimal manner that achieves the greatest economic return, by providing the elements of electronic medical tourism based mainly on electronic promotion. this paper aim to identify the role of electronic promotion in the medical tourism industry, while shedding light on the experiences of some Arab countries.
السياحة ; السياحة العلاجية ; الترويج الإلكتروني ; السياحة العلاجية في الدول العربية ; Tourism ; medical tourism ; electronic promotion ; medical tourism in Arab countries
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
عماري علي
.
Samira Abdessamed
.
pages 200-212.
نعيمي حكيمة
.
بن حراث حياة
.
ص 165-178.