المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 7, Numéro 2, Pages 70-82
2024-12-27
الكاتب : El Bachari Khalida .
ترمي الدراسة إلى إبراز جانب ثقافي مهم من الحياة البشرية والبيئة العربية تتجلى في الأغنية الشعبية ، باعتبارها مقوماً من مقومات الهوية العربية، ومن خلال ذلك نحاول إجراء مقارنة بين أغنيتين شعبيتين عربيتين جزائرية وفلسطينية لنستخلص أوجه الشبه بينهما، وأسباب الالتفاف الشعبي حولهما قديماً وحتى في العصر الرقمي، وتتناول هذه الدراسة عدة مقاربات منهجية للبحث في مضمون الأغنيتين الشعبيتين، "شدوا بعضكم يا أهل فلسطين "، و "جينا من عين مليلة"، حيث اعتمدنا على المنهج الكيفي وفق مقاربة سميولوجية الثقافة والتواصل واستندنا إلى الاستقصاء للبحث في أصول الأغنية الشعبية الجزائرية من خلال عدة مصادر مهمة ، كما اعتمدنا على المنهج المقارن لتحديد أوجه التشابه والاختلاف بين الأغنيتين الشعبيتين. وعلاوة على ذلك استخدمنا المنهج الكمي لتحليل مضمون أكثر من 400 تعليق عبر موقع اليوتيوب، ووظفنا بعض برامج الذكاء الاصطناعي للتعرف على صدى الأغنيتين لدى الجمهور، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن عملية التلقي عبر منصة اليوتيوب كانت كبيرة، حيث بلغ عدد المشاهدات للأغنية الفلسطينية 35 مليون مشاهدة، في حين بلغ عدد مشاهدات الأغنية الجزائرية 10 ملايين مشاهدة، وتبين أن كلاً من الأغنيتين تحملان قيمًا وطنية ورموزًا تواصلية ودلالات ثقافية، وأن الجمهور تأثر بهما بشكل إيجابي بهما. This study aims to highlight an important cultural aspect of human life within the Arab environment, specifically the popular song as a fundamental component of Arab identity. Through this lens, the research attempts to compare two popular Arab songs—one Algerian and one Palestinian—to explore their commonalities and the reasons behind the enduring public engagement with them, both in the past and in the digital age. The study examines various methodological approaches to the content of the two songs: the Palestinian song "Sh'du Ba'adkom y'Ahl Falastine" (lit. Give Support to Each Other, O Palestinians!) and the Algerian song "Djina mn Aïn M'lila" (lit. We Came from Aïn M'lila). The study adopts a qualitative methodology, following a semiological approach to culture and communication. It also relies on extensive inquiry into the origins of the Algerian popular song through various significant sources. Additionally, a comparative method is employed to identify similarities and differences between the two songs. A quantitative approach is used to analyze the content of more than 400 comments on YouTube, and artificial intelligence tools are utilized to assess the audience’s reception of the songs. The study’s findings reveal significant reception through YouTube, with the Palestinian song reaching 35 million views and the Algerian song 10 million views. Both songs convey strong national values, communicative symbols, and cultural meanings, and they have had a positive impact on their audiences .
الأغنية الشعبية ; التلقي ; الجمهور ; اليوتيوب ; سيميولوجيا
بلعربي سميرة
.
ص 395-408.
بن عرفة أمينة
.
ص 157-170.
الداودي زاهر
.
الشكيلي وضحة
.
ص 337-356.
فاطمة الزهراء قوادري عيشوش
.
محمد مكاكي
.
ص 109-116.