رفوف
Volume 12, Numéro 2, Pages 666-676
2024-11-28

نظام النحو العربي وتكامل علوم العربية بين نظر ابن جني واللسانيات النصية الحديثة. تحليل ومقاربة ، قراءة في المصطلحات والمفاهيم. The System Of Arabic Grammar And The Integration Of Arabic Sciences Between The View Of Ibn Jinni And Modern Textual Linguistics. Analysis And Approach, Reading Terms And Concepts.

الكاتب : حــــمّــــي عـــبــد الــكـــريــم . رتــــيـــمــة مـــحــمــد الــعــيــد .

الملخص

ملخص: تهتم هذه الدراسة بالوقوف على بعض معالم منهج الدرس اللغوي عند ابن جني وعلى بعض وجهات نظره في تحليل الظاهرة اللغوية في التركيب النحوي ضمن كتابه الخصائص من خلال مقاربة بينه وبين منهج الدرس اللغوي الحديث لإبراز أسس التنظير عنده ، إذ يعد من أوائل المنظرين للنظرية اللغوية عند علماء العرب القدماء ومن ثمّ هي قراءة في بعض المفاهيم التي تصورها والمصلحات التي اعتمدها في أسس التنظير للغة مع إبراز علاقتها بالنظريات التجديدية لعلم اللغة ومنهج البحث فيه على ضوء اللسانيات الحديثة . Abstract : This study is concerned with examining some of the features of Ibn Jinni’s linguistic study method and on some of his views on analyzing the linguistic phenomenon in the grammatical structure within his book Al-Khasa’is through an approach between him and the modern linguistic study method to highlight the foundations of his theorizing, as he is considered one of the first theorists of linguistic theory among scholars The ancient Arabs, and then it is a reading of some of the concepts that it depicted and the reformers that it adopted in the foundations of language theorizing, while highlighting its relationship to the theories of modern linguistics and the research methodology in it from the perspective of modern linguistics.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية : النظرية / النظام / علم نظري / علم اجتماعي/ المقاييس / القياس / المنهج التكاملي / الاستنباط / الاستدلال الذهني / المعايير النصية ….. إلخ. ; Keywords: the theory / the system / Theoretical science / Social science / metrics / measurement / The integrative approach / Induction extrapolation / mental reasoning / textual criteria…..etc..