رفوف
Volume 12, Numéro 2, Pages 30-48
2024-11-28
الكاتب : بلقاسم فاطمة . جبالي فتيحة .
ملخص: يُعدّ (عبد الرحمن الحاج صالح) من أعلام الفكر اللّساني المعاصر الذين عَرفُوا قيمةَ التّراث اللغوي العربيّ الأصيل، فتميّزَ بروحٍ علميةٍ في قراءته وإحيائهِ للتّراث من منابته، فقد اهتم بالمادة اللّغويةِ الأصيلة، ليَنْهَل منها ما يراهُ سليمًا وأصيلاً يُمكن تدوينه، وللرجلِ أصول في دراساته، فعملُه دليلٌ على ما جاء به القدامى من أصْل العربيةِ عن الدّرس اللّساني العربّي والنّحوي، لإثبات حقائقه العلمية من خلال نظريته العربية المشهورة، في هذا السياق تسعى هذه الدراسة للبحْث عن معالم الأصالة في الدّرس اللّساني العربّي عامّةً والدّرس النّحوي خاصّةً، فهل تمكن هذا العالِم اللِّساني بما أُوتي من ملكة عقلية في فهم حقيقة الدرس اللساني العربي وإدراك ما وراءه من معانٍ ومقاصدَ بُغية تأصيله؟ Abstract Abd al-Rahman al-Hajj Saleh is considered one of the figures of contemporary linguistic thought who knew the value of the authentic Arabic linguistic heritage. He was distinguished by a scientific spirit in his reading and revival of the heritage from its origins. He was interested in authentic linguistic material, to draw from it what he saw as sound and authentic that could be written down. The man has foundations in his studies, His work is evidence of what the ancients brought from the origin of Arabic regarding the Arabic linguistic and grammatical lesson, to prove its scientific facts through his famous Arabic theory. In this context, this study seeks to search for the features of originality in the Arabic linguistic lesson in general and the grammatical lesson in particular. Was this linguistic scholar able to Have you been given the mental ability to understand the truth of the Arabic linguistic lesson and realize the meanings and purposes behind it in order to consolidate it?
التراث اللغوي، الدرس اللساني، الدرس النحوي، تأصيله، عبد الرحمن الحاج صالح. ; Linguistic heritage, linguistic lesson, grammatical lesson, its roots, Abdul Rahman Al-Haj Saleh
العابد شيماء
.
قمرود ليلى
.
ص 8-20.
أحمد Ahmed بناني Benani
.
مالك بابي
.
ص 88-103.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
صبّان نادية
.
طهراوي بوعلام
.
ص 98-112.