دراسات نفسية
Volume 14, Numéro 1, Pages 121-184
2024-06-12
الكاتب : معمرية بشير .
تناولت الدراسة مفاهيم التسلطية والتعصب وطاعة السلطة، ثم ما ينجر عن الممارسات في إطار هذه المفاهيم من جرائم القتل الجماعي والإبادة الجماعية. وطرحت الدراسة مجموعة من الأسئلة: ما التسلطية ؟ ما التعصب ؟ ما طاعة السلطة ؟ ما العلاقة بين التسلطية والتعصب ؟ هل التعصب وليد التسلطية فقط؟ ما النتائج التي توصل إليها ميلغرام؟ هل يمكن تفسير القتل الجماعي الذي حدث ويحدث في أماكن مختلفة من العالم بمفاهيم التسلطية والتعصب وطاعة السلطة، فقط ؟ والعلاقة بين التعصب والتمييز العنصري. وعملت الدراسة للإجابة عنها من خلال دراسات: أدورنو وزملاؤه حول التسلطية من خلال مقياس الفاشية، واستخراجه لتسع سمات تتعلق بالشخصية التسلطية. وعوامل نشأتها كالتنشئة الأبوية، ثم دراسات ألتماير. والعوامل الثقافية لنشأة التمييز العنصري والتعصب. ومفهومه عن التسلطية اليمينية، وعن مفهومي النزوعية والموقفية في التمييز العنصري والتعصب. وكذلك بحوث ألبورت حول التسلطية والتعصب. وخصائص الشخصية التسلطية. السلطة والطاعة وما يترتب على الطاعة بالنسبة للمطيع، وسلوك طاعة السلطة في معمل تجريبي والنتائج المترتبة عن التجربة وتنويع ظروفها التجريبية على سلوك الطاعة. والنتائج المتعلقة بحالات المبحوثين والمتعلمين. وما أسباب الطاعة، ونسب الطاعة ونسب عدم الطاعة. وتناولت الدراسة كذلك دور الاتجاه الموقفي في مواجهة الاتجاه النزوعي في طاعة السلطة، كما تناولت حالة طاعة السلطة والإبادة الجماعية في رواندا. والفروق بين ما يحدث في الواقع فيما يتعلق بطاعة السلطة والإذعان لها وممارسة القتل الجماعي والاعتداءات على الآخرين، وما جرى في تجارب ميلغرام، والفرق كذلك في بعض العوامل مثل: تقليل القيمة وغياب الكراهية في تجارب ميلغرام، والفرق بين ما يعرفه المبحوثون في التجربة وما يعرفه من يمارسون القتل الجماعي. وهناك تحمل المسؤولية الجماعية في القتل الجماعي أي الشر المنظم جماعيا. وفي تقويم تجارب ميلغرام، تبيّن أنها لم تستطع تفسير عمليات القتل الجماعي والإبادة الجماعية. الكلمات المفتاحية: التسلطية، التعصب، طاعة السلطة، القتل الجماعي، علم النفس الاجتماعي السياسي. Summary. The study dealt with the concepts of authoritarianism, fanaticism, and obedience to authority, and then the practices that result from the crimes of mass murder and genocide within the framework of these concepts. The study asked a set of questions: What is authoritarianism? What is fanaticism? What is obedience to authority? What is the relationship between authoritarianism and intolerance? Is fanaticism the result of authoritarianism only? What were Milgram's findings? Can the mass murder that has occurred and is occurring in various parts of the world be explained solely by the concepts of authoritarianism, fanaticism, and obedience to authority? The relationship between intolerance and racial discrimination. The study worked to answer it through studies by Adorno and his colleagues on authoritarianism through the Fascism Scale, and its extraction of nine traits related to the authoritarian personality. And the factors of its upbringing, such as parental upbringing, then Altmaier’s studies. And the cultural factors that give rise to racial discrimination and intolerance. And his concept of right-wing authoritarianism, and the concepts of tendency and positionality regarding racial discrimination and fanaticism. As well as Allport's research on authoritarianism and intolerance. And the characteristics of an authoritarian personality. Authority, obedience, and the consequences of obedience for the obedient person, the behavior of obedience to authority in an experimental laboratory, and the results resulting from the experiment and the diversification of its experimental conditions on obedience behavior. And the results related to the cases of the respondents and learners. What are the reasons for obedience, the percentages of obedience, and the percentages of disobedience? The study also addressed the role of the attitudinal trend in confronting the tendency towards obedience to authority, and also addressed the case of obedience to authority and genocide in Rwanda. The differences between what happens in reality with regard to obedience to and submission to authority and the practice of mass murder and attacks on others, and what happened in the Milgram experiments, and the difference is also in some factors such as: the reduction of value and the absence of hatred in the Milgram experiments, and the difference between what the subjects of the experiment know and what the people in the experiment know. They practice mass murder. There is collective responsibility for mass murder, i.e. collectively organized evil. In evaluating Milgram's experiments, it was found that they could not explain mass killings and genocide. Keywords: authoritarianism, fanaticism, obedience to authority, mass murder, socio-political psychology..
التسلطية، التعصب، طاعة السلطة، القتل الجماعي، علم النفس الاجتماعي السياسي. ; authoritarianism, fanaticism, obedience to authority, mass murder, socio-political psychology
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.