مجلة المجتمع والرياضة
Volume 7, Numéro 2, Pages 98-107
2024-07-30

قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها.

الكاتب : العقون صالح .

الملخص

نسعى في مقالنا هذا الى تقديم قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها وذلك من خلال عرض لاهم النظريات التي تناولت بالتحليل ظاهرة العنف وفقا لتصوراتها الخاصة ومنطلقاتها الأساسية ثم القيام بإسقاط تصورات هذه النظريات وتفسيراتها على ظاهرة العنف المدرسي ساعين من وراء ذلك الى تقديم تحليل سوسيولوجي لهذه الظاهرة من خلال الكشف عن مختلف صياغاتها وفق النظريات التي تم التركيز عنها مع تحليل ذلك وفقا لمنطلقات واليات سوسيولوجية ان ما ينبغي التأكيد عيه هنا هو ان هذه النظريات قد سعت الى تفسير ظاهرة العنف الاجتماعي مركزة على مجموعة من العوامل الأساسية التي تراها كل نظرية بأن لها الدور الكبير والمباشر في نشوء هذه الظاهرة الا ان ما نؤكد عليه كذلك هو ان جملة الرؤى التي قدمتها هذه المقاربات النظرية تساهم في تقديم صورة شاملة تساهم في فهم الظاهرة بصورة اشمل ومن ثمة تقديم مقترحات لعلاجها. Abstract In our paper, we aim to provide a deep analysis of school violence in light of explanatory theories. This involves presenting key theories that have already analyzed violence, each offering unique perspectives and fundamental foundations. Subsequently, we apply these theories and their interpretations to the phenomenon of school violence, seeking to offer a sociological analysis by revealing its various formulations based on the already-mentioned theories. This analysis includes an examination according to sociological frameworks, exploring the perspectives and mechanisms involved It is crucial to emphasize that these theories have sought to explain the social phenomenon of violence, focusing on a set of fundamental factors that each theory sees as playing a significant and direct role in the emergence of this phenomenon. However, it is also important to highlight that the collective insights provided by these theoretical approaches contribute to presenting a comprehensive picture that enhances our understanding of the phenomenon more broadly, thereby offering suggestions for its

الكلمات المفتاحية

العنف المدرسي- النظرية