تجسير للأبحاث والدراسات متعددة التخصصات
Volume 4, Numéro 1, Pages 11-28
2024-07-13
الكاتب : Achi علي .
التاريخ ليس سجلا لحقائق الماضي فقط ولكنه يعد أيضا أسلوب تفكير وتسيير وطريقة من طرق التفكير العلمي في الشؤون الإنسانية، يقوم على النقد والمقارنة وعدم تقبل الأحكام كقضايا مسلمة مهما كان مصدرها إلا بعد وزنها وزنا عقليا وربط السبب بالنتيجة وتعليل الحوادث، ولكن يجب توجيه هذا التاريخ لتكوين فرد هادئ ومتزن يحب وطنه ومؤمن بقدراته، وله هوية وطنية ثابتة لاتزعزعها التأثيرات الخارجية، نابعة من ثقافته وتاريخه الطويل، ولهذا نهدف من هذه المقالة إبراز معنى التاريخ الوطني ومكوناته، وكيفية تدريسه من أجل غرس هوية وشخصية لطلبة الجامعات. و نتوقع من هذه الورقة أخذ صورة عامة عن كيفية توجيه التاريخ لخدمة القضية والهوية الوطنية. History is not only a record of the facts of the past, but it is also considered a method of thinking and management and a method of scientific thinking in human affairs, based on criticism, comparison, and not accepting judgments as taken for granted, regardless of their source, except after weighing them rationally, linking the cause to the effect, and explaining the events. However, this history must be directed to form... A calm and balanced individual who loves his country and believes in his abilities, and has a stable national identity that cannot be shaken by external influences, stemming from his culture and long history. That is why we aim in this article to highlight the meaning of national history and its components, and how to teach it in order to instill an identity and personality for university students. We expect this paper to provide a general picture of how history can be directed to serve the cause and national identity.
الكلمات المفتاحية: التاريخ، الهوية الوطنية، الشخصية الوطنية، الطلبة ; Keywords: History, national identity, national character, students.
شافو رضوان
.
ص 271-288.
أحمد Ahmed حفاوي Hafaoui
.
محمد أمبارك Mouhamed Mebarek كديدة Kedida
.
ص 106-123.
رنيمة أحمد
.
ص 676-691.
لقليطي زيان
.
جاب الله زهية
.
ص 885-910.