معارف
Volume 19, Numéro 1, Pages 500-515
2024-06-15

صناعة المعنى في الأدب ما بين التصوّر الظاهراتي و نظرية التحليل النفسي

الكاتب : بوعامر كريمة .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى ضبط التصوّر المفاهيمي حول ماهية الإبداع الأدبي، وجدلية صناعة المعنى كما تقرّه الدراسات الفينومينولوجية في بعدها النفسي. مع تحديد محور التّشاكل بين الرؤية الفينومينولوجية و النفسية في معالجتها لظاهرة تمنّع الدال عن الإفصاح، و تبيان أقوى المحاور الفكرية الجامعة بين التصوّرين، والمسهمة في تأسيس نظرية واضحة المعالم في صناعة المعنى في الخطاب الأدبي الجمالي. يعتبر فكر جاك لاكان ديالكتيكيا في عرض تصوّره حول طبيعة الأدب و ماهيته ؛ إذ يبلغ الجدل ذروته في مبحثه المعنون بـ : مرحلة المرآة (Stade du Miroir)، أو البعد العلائقي بين الطفل (صورة جسده) والآخر، فعندما يحاول لاكان ضبط كيفية تشكّل المعنى في العمل الأدبي تخرج جدلية الصراع بين الذات و الموضوع إلى العلن. و في الخط الجدلي ذاته تنطلق الفينومينولوجية الوجودية من ثنائية (العالم/ الأرض) لتفسير ظاهرة الإبداع الأدبي (الفني) مركّزة على قوة الصراع الحاصل بين ثنائية (الوجود/العدم)، التي تعتبر الحلقة الجامعة بين التصوّرين لأنها تثبّت في اللغة صفة الكينونة أو الوجود المتحدث. Abstract: This research aims to clarify the conceptual conception of the nature of literary creativity and the dialectics of meaning production as supported by phenomenological studies in their psychological dimension. By determining the confluence axis between the phenomenological and psychological perspectives in their treatment of the phenomenon of the reluctance of the signifier to reveal, it highlights the strengths of the converging intellectual axes between the two perspectives, contributing to the establishment of a clearly defined theory of meaning production in aesthetic literary discourse. Jacques Lacan's thought is considered dialectical in his exposition of his conception of the nature and essence of literature. The debate reaches its climax in his chapter titled "Mirror Stage" or the relational dimension between the child (its bodily image) and the Other. When Lacan attempts to regulate the formation of meaning in literary work, the dialectic of the conflict between the subject and the object emerges clearly. In this dialectic, existential phenomenology starts from the duality (world/earth) to interpret the phenomenon of literary (artistic) creativity, focusing on the power of conflict between the duality (existence/non-existence), considered the universal link between the two perspectives as it embodies itself in language as a characteristic of being or speaking existence.

الكلمات المفتاحية

الإبداع الأدبي ; صناعة المعنى ; الفينومينولوجيا ; التحليل النفسي ; الحقيقة في الأدب ; بنية اللغة و كينونتها ; literary creativity ; meaning production ; phenomenology ; psychoanalytic analysis ; literary truth ; language structure and its being