الأسرة والمجتمع
Volume 11, Numéro 3, Pages 82-100
2024-03-31
الكاتب : لعبيدي امال . مسعودان أحمد .
يقال أن وراء كل سلوك حاجة موروثة أو مكتسبة وأن وراء كل فعل إيجابي أو سلبي قوة دافعة، ويقال كذلك أن أنماطنا الاستهلاكية والسلوكية إنما هي انعكاس لكيفية تعلمنا في بيوتنا وعائلتنا النووية والممتدة وصداقاتنا وشوارعنا ومدارسنا وجامعاتنا، فموضوع الاستهلاك من المواضيع الإستراتيجية التي لا تقل أهمية من المواضيع الاجتماعية والاقتصادية والقضايا الإنسانية الحساسة ككل والتي استقطبت العديد من الدارسين لمثل هذه المواضيع الكبرى حيث حظي باهتمام واسع جعل من كل العلوم تتقاسم هذا الاهتمام لتكون تكاملا يربط ما بين الفكر الاقتصادي والاجتماعي وحتى الجانب النفسي والثقافي باعتبار أن السلوك الاستهلاكي هو سلوك إنساني قبل كل شيء تتدخل فيه دوافع إنسانية كثيرة ومتعددة بغية تحقيق حاجات ومتطلبات الإنسان سواء الأساسية أو الكمالية لبقائه على قيد الحياة وتتحدد هذه الأخيرة وتتأثر طبعا بمجموعة العوامل الثقافية التي تنتهجها كل أسرة وكل مجتمع في استهلاكها للسلع والمنتجات والتي تعكس بدورها الثقافة الاستهلاكية الممارسة في المجتمعات ومن بينها المجتمع الجزائري. It is said that behind every behavior there is an inherited or acquired need and that behind every positive or negative action there is a driving force. It is also said that our consumption and behavioral patterns are a reflection of how we learn in our homes, our nuclear and extended families, our friendships, streets, schools, and universities. . The topic of consumption is one of the strategic topics which is as important as the social and economic topics as well as the sensitive humanitarian issues as a whole and to these major topics many learners were attracted. It has gained a big importance that made all sciences share this concern in order to be acomplementarity that links between. the economic and social thought and even the psychological and cultural side, considering that the consumption behavior is a human behavior after all in which many human causes are involved in order to achieve human’s necessities and requirements be it the basic or the complementary for his survival. The latter are certainly determined and affected by a group of cultural criteria resulting from any family and society in its consumption to goods and products, and which reflect in their turn the practiced consumer culture in societies like the Algerian one.
الثقافة الاستهلاكية، الاستهلاك،السلوك الاستهلاكي، الحاجات. المجتمع الجزائري، ; Consumer culture, consumption, consumer behavior , needs, Algerian society.
جحنيط حمزة
.
لعبيدي أمال
.
ص 135-146.
براهيمي عيسى
.
ديلمي محمد
.
صلحاوي حسناء
.
ص 65-77.
علاق مفيدة
.
ص 437-454.
لحميدي عادل
.
جلاب مصباح
.
ص 182-201.