مجلة حفريات المعرفة
Volume 1, Numéro 2, Pages 92-117
2021-12-01
الكاتب : ليلى طبيب .
انفتح الشعر الجزائري المعاصر على الخطاب التاريخي بجميع أشكاله وآلياته ولعل أبرزها الشخصيات التاريخية؛ لأهداف فنية متمثلة في اغناء التجربة الشعرية وكملمح من ملامح التجريب الشعري، ولغايات معرفية وفكرية تكمن في علاقة الشاعر بالتاريخ وكيفية قراءته ودرجة وعيه به، وبهذا سنركز في دراستنا على آلية استدعاء الشخصيات التاريخية في الشعر الجزائري المعاصر متخذين من ديوان صباح الخير ياعرب للشاعر صلاح الدين باوية أنموذجا للدراسة، وسنحاول من خلاله الوقوف على خصوصية هذا الاستدعاء التاريخي، وكيف عبر الشاعر من خلاله عن رؤاه تجاه واقعه وواقع أمته. Contemporary Algerian poetry has opened up to historical discourse in all its forms and mechanisms, perhaps the most prominent of which are historical figures. For artistic goals represented in enriching the poetic experience and as a glimpse of the features of poetic experimentation, and for epistemological and intellectual purposes that lie in the poet’s relationship with history, how he reads it, and the degree of his awareness of it, and thus we will focus in our study on the mechanism of summoning historical figures in contemporary Algerian poetry, taking from the collection of Good Morning Arabs by the poet Salah El-Din Baouia A model for the study, through which we will try to identify the specificity of this historical recall, and how the poet expressed through it his visions towards his reality and the reality of his nation.
الشعر الجزائري المعاصر، الخطاب التاريخي، استدعاء، الشخصيات التاريخية، صباح الخير ياعرب، صلاح الدين باوية. Contemporary Algerian poetry, historical discourse, summoning, historical figures, good morning Arabs, Saladin Baouia
عامر شارف
.
ص 33-48.
سليمان قارة
.
ص 03-15.
أميرة بوغرارة
.
ص 77-85.