معارف
Volume 18, Numéro 2, Pages 319-333
2024-01-01
الكاتب : خلفة سمية .
يدرس هذا البحث التطورات التي مست الفن القصصي الجزائري شكلا ومضمونا، والتي تمردت على الأعراف النمطية للكتابة القصصية الكلاسيكية، ممتطية بذلك صهوة التجريب والتحديث بأساليب وتقنيات جديدة تواكب تطورات العصر الراهن، والتي نذكر منها تقنية التوظيف العجائبي بهدف التعريف بهذا العنصر الجمالي ورصد خصائصه التي أسهمت في تشكيل معمارية القصة الجزائرية المعاصرة، وبيان كيف تمكن هذا التوظيف من الجمع بين الواقع وبين عوالم التخييل والأوهام، وهو ما نكتشفه في أعمال القاصة جميلة زنّير، ومن أهم النتائج المتوصل اليها أن استلهام العنصر العجائبي في الخطاب القصصي الجديد يعد من أبرز مظاهر التطور والتحرر من الرتابة السردية، وهو استراتيجية سردية ناجحة لما تحمله من سمات الدهشة والخارق واللامنطقي. This research studies the developments that affected the Algerian storytelling art in form and content, which rebelled against the stereotypical conventions of classic fiction writing. Depending on the renewal and modernization with new methods and technologies that keep pace with the developments of the current era. For example, the miraculous activation technique, we aim to introducing this aesthetic element and specify its characteristics that contributed to shaping the architecture of the contemporary Algerian story, and explaining how this activation managed to combine reality with the worlds of imagination and illusions. This is what we discover in the writings of the storyteller Djamila Zennir. Among the most important results reached is that the inspiration of the miraculous element in the new narrative discourse is one of the most prominent manifestations of development and liberation from narrative monotony. It is also a successful narrative strategy because of its surprising, supernatural and illogical features
القصة الجزائرية؛ السرد العجائبي؛ جميلة زنّير؛ جنية البحر؛ رجل من عالم آخر ; the Algerian story; miraculous narrative; Djamila Zennir; sea fairy; man from another world
عبد الغني لبيبات
.
ص 129-153.
زيراوي فاطمة الزهراء
.
ص 111-132.
داودي سهام
.
ص 616-625.
بوبكر النية
.
ص 77-92.