khazzartech الاقتصاد الصناعي
Volume 13, Numéro 1, Pages 546-565
2023-06-15
الكاتب : الطيب جمعة .
يهدف هذا البحث معرفة واقع تطبيق نظام المعلومات التسويقي بمؤسسة موبيليس ولاية باتنة، ومعرفة اهم العوامل المؤثرة في فعالية وكفاءة المؤسسة، ثم دراسة دور وأثر نظام المعلومات التسويقي على فعالية وكفاءة المؤسسة محل الدراسة، وذلك باستخدام المنهج الوصفي التحليلي. وقد توصلت الدراسة إلى وجود اختلاف في استخدام مكونات نظام المعلومات التسويقي للمؤسسة، إذ أعطيت الأولوية لنظام بحوث التسويق. وقد أكدت الدراسة التأثير الايجابي لنظام المعلومات التسويقي على فعالية وكفاءة المؤسسة، حيث كان نظام الاستخبارات التسويقي أكبر عنصر ساهم في تحسين فعالية وكفاءة المؤسسة محل الدراسة. This research aims to know the reality of the application of the marketing information system in Mobilis Corporation of Batna Province, and recognize the main factors affecting its effectiveness and efficiency, and then study the role and impact of this system on the effectiveness and efficiency of the corporation By using the descriptive analytical method.. The study found a difference in the use of the components of the marketing information system, as priority was given to the marketing research system.It confirmed the positive impact of the system on the effectiveness and efficiency, considering that the marketing intelligence system was themain element that contributed to improving the effectiveness and efficiency of the corporation.
نظام المعلومات التسويقي ; الفعالية ; الكفاءة ;
شلالي الطاهر حسام الدين
.
بن علي محمد
.
ص 236-257.
سعاد بوفروخ
.
رشيد عدوان
.
ص 563-583.
بوبكر عميروش
.
قطاف ليلى
.
ص 364-385.
لخلف فاطمة الزهراء
.
معين السيد أمين
.
ص 91-105.
دلالجة سارة
.
بن حميدة هشام
.
ص 123-142.