فصل الخطاب
Volume 12, Numéro 1, Pages 195-216
2023-03-30
الكاتب : عباس محمد .
الملخص : المعروف أن المقاربات النقدية تتعدد بتعدد الحمولات الفكرية والفلسفية التي تسندها، وربما كانت المقاربة الماركسية للظاهرة الأدبية أكثر ارتباطا وتشعبا بهذه الحمولات. وعليه تروم هذه الدراسة إلى الوقوف على أبرز اجتهادات الماركسية التي بلورت المنطلقات النظرية التي في ضوئها قرأت الظاهرة الأدبية في بعديها النصي والنقدي، بدءا بالكتابات التأسيسية عند كارل ماركس وفريديريك أنجلز وجورج بليخانوف وفق جدلية البنية التحتية-البنية الفوقية مرورا بفلاديمير لينين وفق نظرية الانعكاس، وصولا إلى جورج لوكاتش وفق مقولات : الكلية والنمط والواقعية. Abstract: It is well known that the critical approaches are multiplied by the multiplicity of the intellectual and philosophical loads that support them, and perhaps the Marxist approach to the literary phenomenon was more closely related and complex to these loads. Accordingly, this study aims to stand on the most prominent jurisprudence of Marxism that crystallized the theoretical starting points in the light of which I read the literary phenomenon in its textual and critical dimensions, starting with the foundational writings of Karl Marx, Frederick Engels, and George Plekhanov according to the dialectic of the infrastructure-superstructure, passing through Vladimir Lenin according to the theory of reflection, and ending To George Lukács according to the sayings: totality, style and realism
كلمات مفتاحية: الماركسية؛ البنية التحتية؛ البنية الفوقية؛ الانعكاس؛ الكلية؛ النمط؛ الواقعية.
عبدو سارة
.
ص 24-40.
حيمن عيسى
.
ص 203-224.
عبد الكريم بن عبد الله
.
بوزيد عويشة
.
ص 23-38.