القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 6, Numéro 1, Pages 390-399
2023-03-31
الكاتب : محمدي. نوال. .
تعدّ مرحلة الطفولة من أهم مراحل تكوين و نمو الشخصية لدى الإنسان ، إذ ساهم التطور الذي حدث في النظريات التربوية بكل أبعادها و على اختلاف مضامينها بقسط كبير في خدمة أدب الأطفال بحكم أهمية هذه المرحلة في حياة الإنسان ، ففيها تبرز المواهب و المؤهلات و تنمو المدارك و المشاعر والأحاسيس...لهذا حرصت جل المجتمعات على أن يتمتع الطفل - في محيطه - بكل أسباب السعادة والرفاهية و التثقيف و التفكير السليم. فالأدب الموجه للطفل ينبغي أن يخضع لمعايير تستهدف تحقيق غايات تأخذ بعين الاعتبار الشخصية السوية للطفل. ونستهدف من وراء البحث في هذا الموضوع إشكالية وظيفة الأدب الموجه لفئة الأطفال في رسم وتوجيه شخصيتهم. ونسعى بذلك الوقف عند أهمية الأدب في حياة الطفل و انعكاسات تلقّي المادة الأدبية على شخصيته من خلال نظرية مقاربة . Abstract: Childhood is one of the most important phases of person formation and growth .The development that took place in education and theories in all different contents contributed with a great deal in servicing children’ s literature which considering childhood as an important stage in human life and thanks to its, talents and qualifications emerged, awareness and feelings grow . For this reason most societies have been taken in consideration all the conditions for childe happiness, prosperity and education as well as the common sense . Child- centred literature should be subject to criteria aimed at achieving goals that take into account the normal personality of the child. Through this research, we aim a problematic of the function of literature directed to the category of children in drawing and directing their personality. We endeavouring to stop at the importance of literature in the child’s life and the repercussion of receiving literary materiel on her/his personality through approach theory.
الكلمات المفتاحية: الأدب ، الطفل ، الوظيفة ، النظرية ،المقاربة .
بلايلي العيد
.
حاج هني محمد
.
ص 688-705.
عطالله سلمى
.
ص 144-181.