مجلة التمكين الاجتماعي
Volume 5, Numéro 1, Pages 18-41
2023-03-31
الكاتب : الأستاذ الدكتور فاطمة علي أبو الحديد . الأستاذ الدكتور منال عبد الستار فهمي .
1- الملخص باللغة العربية (تستهدف الدراسة التعرف على تصورات أرباب الأسر حول طبيعة عصر الثورة الصناعية الرابعة ومدى إدراكهم لملامحها ومخاطرها على الطفل، وحصر متطلبات التمكين الذاتي والموضوعي للطفل في عصر الثورة الصناعية الرابعة من وجهة نظر أفراد العينة، باتباع المنهج المسحي وتطبيق صحفية الاستبيان على عينة قدرها (384) مفردة من أرباب الأسر تم اختيارها بطريقة غير عشوائية، وقد توصلت الدراسة إلى أن ملامح الثورة الصناعية الرابعةـ ـ تتمثل في التجارة الإلكترونية، والاقتصاد الرقمي، والتواصل الاجتماعي عبْر المجتمع الافتراضي، كما أن الطفل قد يتعرض لمخاطر عدة منها؛ الإدمان التكنولوجي، والشعور بالإرهاق، وتغيير سلوكيات الطفل، وفقدان الثقة بالنفس، والتعرض لمشاهدة المواد الإباحية والعنف، كما يتضمن مفهوم تمكين الطفل مجموعة القدرات والمهارات التي تشتمل على قدرة الطفل على التعلم الذاتي عبْر الإنترنت، وأن أهم متطلبات تمكين الطفل ذاتياً تنمية الاتجاهات الإيجابية للطفل نحو استخدام التكنولوجيا، وتعزيز قيم الثقافة الإلكترونية ورفع وعي الطفل بمخاطر التعامل مع التكنولوجيا، وتنمية مهارات الطفل في مجال إدارة الذات والتعاون مع الآخرين. أما متطلبات تمكين الطفل موضوعياً فتشمل تسهيل امتلاك الطفل لوسائل التكنولوجيا الحديثة، وتضمين المقررات التعليمية مفاهيم الذكاء الاصطناعي والنانو تكنولوجي). 2- المخلص باللغة الإنجليزية (The study aims to identify the perceptions of heads of families to the nature of the era of the Fourth Industrial Revolution and the extent of their awareness of its features and risks to the child, and to identify the requirements for self- and objective empowerment, by following the survey method and applying a Questionnaire journalist sample of (384) single heads of households in the cities. distance education and the virtual teacher, and the child may be exposed to several risks, including; Technological addiction, loss of self-confidence, exposure to pornography and violence, and the concept of child empowerment includes a set of abilities and skills that include the child’s ability to self-learning via the Internet, and that the most important requirements for self-empowerment of the child are the development of positive attitudes for the child Towards the use of technology, promoting the values of electronic culture, raising the child's awareness of the risks of dealing with technology, and developing the child's skills in the field of self-management and cooperation with others. As for the requirements of objectively empowering the child, they include facilitating the child’s ownership of modern technology, and to include in educational curricula the concepts of artificial intelligence and nanotechnology).
الطفل، التمكين، الثورة الصناعية الرابعة. ; social research - feminist research - priorities - social issues – research.
أونيسي خالد
.
ص 1008-1023.
درار يحي
.
ص 672-685.
حسين نزيهة
.
برامقي رضية
.
ص 121-134.