مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 6, Numéro 4, Pages 8-24
2022-12-30
الكاتب : فضل الله مصطفى عطية رحمة الله .
هدفت الدِّراسة التعرُّف إلى دور إدارات كليات التربية بالجامعات السُّودانية في تحقيق العدالة التنظيمية بين أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية في جامعات ولاية الجزيرة في السُّودان، تم استخدام ا المنهج الوصفي التحليلي والاستبانة أداة لجمع البيانات على عينة عشوائية تمّ اختيارها بالطريقة القصدية بلغت (45) فرداً وتوصلت الدِّراسة إلى النتائج التالية: تبين أنّ المقومات الإدارية المتوافرة لتحقيق العدالة التنظيمية بإدارات كليات التربية السُّودانية تحققت بوسط حسابي عام بلغ (1.99) وانحراف معياري (.5404) وبدرجة تقديرية متوسطة، وأنّ درجة تحقق العدالة التنظيمية بإدارات كليات التربية السُّودانية تحققت بوسط حسابي عام بلغ (1.94) وانحراف معياري (.5486) وبدرجة تقديرية متوسطة، كما توجد فروق دالة إحصائياً بين أفراد العينة في درجة وجود مقومات وتحقق العدالة التنظيمية تعزى لمتغير الدرجة الوظيفية، وبناءً على النتائج التي تمَّ التوصل إليها أوصت الدِّراسة برفع قدرات العمداء ورؤساء الأقسام نحو تحقيق العدالة التنظيمية من خلال الدّورات التدريبية وورش العمل والسمنارات. : The study aimed to identify the role of the administrations of the colleges of education in Sudanese universities in achieving organizational justice among the faculty members of the colleges of education in the universities of Gezira state in Sudan. The study reached the following results: It was found that the administrative ingredients available to achieve organizational justice in the administrations of the Sudanese colleges of education were achieved with a general arithmetic mean of (1.99) and a standard deviation (.5404) and with a medium estimated degree, and that the degree of achieving organizational justice in the administrations of the Sudanese colleges of education was achieved with a general arithmetic mean It reached (1.94) and a standard deviation of (.5486) with a medium estimated degree. There are also statistically significant differences between the sample members in the degree of presence of ingredients and achievement of organizational justice due to the variable of the job degree. Organizational justice through training courses, workshops and seminars.
صراع تنظيمي، تحفيز، حياد، نزاهة، رضا وظيفي. ; : organizational conflict, motivation, neutrality, integrity, job satisfaction.
فضل الله مصطفى عطية رحمة الله
.
ص 63-84.
فضل الله مصطفى
.
ص 13-30.