Revue Des Sciences Humaines
Volume 33, Numéro 4, Pages 761-778
2022-12-22
الكاتب : أعراب عبد الرحيم . محمدي مهدي .
الهدف من دراستنا هو معرفة محددات عمليتي انتقاء وتوجيه لاعبي كرة القدم نحو مناصب اللعب و من أجل هذا الغرض استخدمنا المنهج الوصفي معتمدا على استبيان طبق على عينة قدرت ب 30 مدرب لفئتي أقل من 15 و 17 سنة لرابطة باتنة الجهوية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية وتوصلنا في دراستنا إلى أن غالبية المدربين لا يعتمدون على الاختبارات البدنية و الفزيولوجية و القياسات المرفولوجية لانتقاء و توجيه اللعبين نحو مناصب اللعب و يكتفون بالملاحظة البيداغوجية خلال المقابلات التجريبية وبناءا على نتائج الدراسة أوصى طاقم البحث بضرورة وضع بطارية إختبارات موحدة يستند عليها مدربوا الفئات الشبانية في عمليتي الإنتقاء و التوجيه. The aim of our study is to know the determinants of the processes of selection and orientation of soccer players to playing positions, and for this we used the descriptive approach based on a questionnaire applied to a sample of 30 coaches U15 and U17 of the Regional League of Batna who were selected by random method, and we found that the majority of coaches do not rely on physical and physiological tests and morphological measurements to select and orient players to playing positions, but they are satisfied only with a pedagogical observation through games of selection and orientations, and based on the results of the study, the research group recommended the need to develop a standardized test battery that youth trainers rely on for selection and orientation processes.
إنتقاء ; توجيه ; مناصب اللعب ; بطارية إختبار ; ملاحظة بيداغوجية ; selection ; orientation ; playing positions ; tests battery ; pedagogical observation
عبد المليك بسكري
.
ص 127-149.
شاشو سداوي
.
حجار خرفان محمد
.
هوار عبد اللطيف
.
ص 169-176.
بطاهر محمد
.
عكوش كمال
.
سعداوي محمد
.
ص 172-186.
خميسي مطرفي
.
ص 97-116.
هيثم حامد صاروة
.
عمار سعيد الرفاعي
.
ص 118-139.